Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

05 Oktober 2011 | Thailand, Chiang Mai

2 oktober
Vanmorgen liep de wekker om 7.30uur af, lekker een douche genomen en de laatste spullen in de tas gestopt om verder te kunnen reizen. Gisteravond hadden we de tassen weer op orde gemaakt, dat was hard nodig. ( Nu al?! ) Ook ziet alles er nat uit, het heeft vannacht dus weer geregend. ( Zolang het op de dag droog is, hoor je ons niet klagen! ) Echt een ontbijt kennen ze volgens ons niet, want de bakkerij’s die we zien, gaan pas in de middag open, terwijl wij natuurlijk hopen en er eigenlijk wel vanuit gaan dat het in de ochtend open is om wat te halen. Wat eten ze dan wel in de vroege morgen? Wij zijn er nog niet helemaal uit. We hebben in de winkel maar wat koekjes gehaald, want het brood wat kant en klaar wordt verkocht ligt niet in de koeling. Dat durf ik eigenlijk niet te kopen. We zijn de bus ingestapt, wat opzich ‘redelijk’ te doen was. Zo als wij het kennen hebben ze hier niet. Wel hadden we volle beenruimte, dvd met thaise humor en we kregen een flesje water met koekjes erbij. Onderweg hebben we aardig wat regen gehad. Na 3 uurtjes in de bus te hebben gezeten kwamen we aan in Chiang Mai! We hebben hier veel over gehoord, dus dan verwacht je ook heel wat natuurlijk. Met een tuk-tuk, waarmee we hebben geprobeerd te onderhandelen maar niet echt wilde, zijn we gebracht naar ons uitgekozen hostel. Bij aankomst zegt die chauffeur heel vrolijk: ‘He… gesloten!’ en komt gelijk met een andere optie aanzetten. Na ons idee werden we gewoon in de zeik genomen, het was namelijk gesloten door de overstromingen die zijn geweest en het water heeft een halve meter hoog gestaan daar. Nu werd ons wat aangeboden wat natuurlijk dubbel zo duur is. Toch daar maar naar toe gereden, aangezien we het verder niet zo goed wisten. We hebben nu geboekt voor 1 nacht en zijn in de middag op internet aan het surfen geweest naar andere hostels. Overigens is het internet tot nu toe nog steeds gratis voor ons, overal hebben ze hier free wifi. Je moet alleen wel zelf om het wachtwoord vragen. In de middag hebben we Chiang Mai een beetje bekeken, Sunday market en gekeken naar folders voor de activiteiten. Ook hebben we een nieuw hostel uitgekozen voor de komende 2 nachten, even verkassen morgen naar de andere kant van de stad. Terug naar ons eigen hotel was een doolhof, maar gelukkig zijn de mensen hier heel aardig en wijst iedereen je de weg.
De avond lekker rustig aan doen en kijken wat we allemaal willen gaan doen hier.

3 oktober
Ik heb slecht geslapen, hard matras, veel lawaai vanuit de gang en als de buren onder de douche stonden hoorde je dit helaas ook. Wouter had zoals gewoonlijk hier geen problemen mee en had prima geslapen. De douche had trouwens maar 1 stand, deze stond in een hoek van 75 graden, waardoor je er ver vanaf moest staan om wat water over je heen te krijgen. ( Jammer, want het is een hotel waarvan je meer mag verwachten.) We hebben ontbeten in het hotel zelf, we hadden een omelet met toast besteld. De toast met drinken werd direct gebracht, maar onze omelet werd maar niet gebracht. Wel hadden we de kokkin weg zien rijden op haar scooter. Ik ben toch maar even wezen vragen waar onze omelet bleef en ik moest geduld hebben, het zou zo gebracht worden. Uiteindelijk zien we de kokkin terug komen op de scooter en wat boodschapjes. Het stukje verse sla wat er voor de sier ( want dat hoeven wij beide niet in de morgen ) bij zit, had ze nog even snel gehaald voor ons. Inmiddels was de toast natuurlijk koud, maar ons omelet was daarin tegen dan wel weer warm. We hebben uitgecheckt en om de hoek stond al een tuktuk klaar om ons weg te brengen. We verblijven nu aan de andere kant van de stad in het hostel Jaidii. Leuke en vriendelijke mensen, klein, maar voelt als welkom. Om bij ons hostel te komen moeten we door een soort klein marktje, wat natuurlijk lekker stinkt, het vis lag er de hele dag buiten.

We hebben 2 tours geboekt voor de komende 2 dagen en daarna zijn we een stuk wezen wandelen. Opzoek naar de Ping Rivier, deze zou helemaal overstroomd zijn geweest. Er is inderdaad nog wel het een en ander te zien van de overstroming, ons rondvaartbootje vaarde in ieder geval niet. Na een lange wandeling zijn we eerst even gaan zitten bij een modern tentje, hier hebben we een ijsje gekocht, deze werd gesponsord door Mariska en Johan. Bedankt!! We hebben ons opgefrist in het hostel en daarna zijn we richting de Night Bazar gelopen. Onderweg heerlijk gegeten en daarna vele kraampjes afgelopen. Wat een heerlijke sfeer is dat, heel apart om daar te lopen.

Vanavond bijtijds naar bed, morgen worden we al om 6.30uur opgehaald voor onze eerste tour.

Ook ben ik een paar keer al gestoken, door wat weet ik eigenlijk niet. Maar ik heb een rare reactie gekregen. Eerst leek het op een muggenbult, daarna werd het ineens heel dik en nu is de zwelling wel weg, maar is de plek knal rood. Ik smeer van alles en hoop dat het helpt. Ik spuit maar telkens een spray op voor de mosquito’s.

4 oktober
Het kwam vannacht met bakken uit de hemel vallen. Ik heb eerst een tijdje liggen luisteren, maar uiteindelijk besloten om mijn oordoppen maar in te stoppen. Wouter slaapt overal doorheen, die had hier niet veel van mee gekregen.
De wekker liep al om 5.45uur af, we moesten namelijk al om 6.30uur klaar staan voor onze pick-up. Vandaag maken wij namelijk een jungle flight! Na ons simpele ontbijt ( we hebben namelijk nutella gevonden met wat brood ) stonden we klaar om opgehaald te worden. De weg naar waar het allemaal zou gaan beginnen vandaag was al een hele jungletour opzich. 14km gereden door onverharde en natte wegen, waarbij je niemand zou kunnen passeren. Toeterend zijn we naar boven gereden, om het tegemoet komende verkeer te waarschuwen. Uiteindelijk waren we op plaats van bestemming, wat een uitzicht! We kregen eerst papieren die we in moesten vullen en daarna werden we in onze veiligheidsgordel gehesen. Met een helm op zijn we vertrokken naar het startplatform. Hier kregen we op een hele leuke manier uitleg te horen over wat we wel en niet mochten doen en waar we allemaal op moesten letten. De eerste keer was even wennen, maar daarna hadden we er al snel lol in en waren we allebei niet bang, dit vergeleken met de andere uit onze groep. Ook hebben we een tandemswing gemaakt! Abseiling van 40 meter hoogte, een swing van 300 meter lang en gelopen over wankelende bruggentjes. Al met al hebben wij een hele mooie tour gedaan. Veel gezien van de omgeving daar, erg veel groen! Het uitzicht was aan het begin wat minder, want we hadden veel last van nevel. Op het eind ( na zo’n 1,5uur aan het swingen te zijn geweest ) klaarde het aardig wat op en konden we nog verder kijken! We werden verwend met een thaise lunch bestaande uit; thaise kip met gekruide aardappels, rijst, groente en thaise soep. Ook hebben we een welverdiende t-shirt gekregen. De terugweg was natuurlijk weer een hele jungletocht.
Aangezien we niet langer in dit hostel kunnen blijven, moesten we opzoek naar een nieuw hostel. Ons nieuwe hostel Mojito’s House zit 50 meter verder op, even makkelijk verkassen morgenochtend. Aan het einde van de middag hebben we ons af laten zetten door een tuk-tuk bij een winkelcentrum en daar vandaan zijn we terug gaan lopen waarbij we allerlei cultuur en geschiedenis tegen kwamen. Plotseling begon het even wat te miezeren en toen het echt wat harder ging regenen, zijn we even wat wezen drinken in een café. In het hostel hebben we ons opgefrist en daarna zijn we uiteten geweest in een restaurant. Dit viel best tegen, de volgende keer maar gewoon weer naar een thais tentje.

5 oktober
Vanmorgen waren we allebei al vroeg wakker. De wekker stond voor vandaag op 7.15uur, zo konden we nog even ergens ontbijten voordat we aan onze mountainbiketour zouden gaan starten. We hebben aan de overkant ontbeten bij een klein restaurantje wat eigenlijk heel schoon was, dit hadden wij nog niet gezien. Na het ontbijt zijn we met veel moeite verkast naar ons nieuwe hostel voor vannacht, Mojito’s House. De eigenaar was namelijk in diepe coma en het thaise vrouwtje wat er stond sprak geen engels. Uiteindelijk is ze boos naar boven gelopen en heeft ze de eigenaar gehaald.
Het weer is waanzinnig, strak blauwe hemel! Dit moet wel een hele warme dag gaan worden! Sinds dat we buiten staan staat het zweet ons al op te wachten en zitten de zonnenbrillen al op onze neus.
Rond 9.00uur zouden we opgehaald worden, maar dit werd helaas pas om 9.50uur. Aangekomen bij de shop moesten we een helm op doen, scheen- knie- en elleboogbeschermers. Daarnaast kregen we wielrenhandschoenen aan en een ander shirt. Na 45 minuten met een jeepje naar de top van het Doi Inthanon National Park te hebben gereden, waarbij wij erg misselijk zijn geworden kregen we uitleg over de mountainbike en waar we op moesten letten. Ik kan wel concluderen dat ik absoluut geen gevoel voor mountainbiken heb, want meer dan 7 versnellingen heb ik nooit gebruikt en ik kreeg het schakelen dan ook niet onder de knie. Dit in tegenstelling tot Wouter die mij constant moest vertellen hoe ik het moest doen. Onderweg stopten we bij mooie uitkijkpunten en konden we even wat water drinken of snel een foto maken. Jammer dat Wouter zich vandaag niet zo goed voelde door de reis naar boven, want de rest van de tour was voor hem niet zo fijn. 1x gleed ik zo hard weg, dat ik van de fiets af was gesprongen en de fiets een paar meter verder op kwam te liggen. Dit heeft een kapotte spaak en een slag in het wiel veroorzaakt, beter die fiets dan ik kapot! De gids probeerden de fiets ter plekke te maken en ik mocht de rest achterna met zijn maintounbike, wat een luxe was dat! Het voelde veel zelfverzekerder aan. Na 30km fietsen hebben we onderaan het National Park geluncht aan een meer, wat toch wel overstroomd was geweest. Lekkere plaats om even bij te komen. Terug in het hostel hebben we ons helemaal opgefrist, de broeken doen we van de week wel even wassen, die zien er niet meer uit! In de avond nog even op de night bazar geweest en lekker gegeten daar voor 220 bath (5,30 euro). Terug op ons gemakje gelopen naar het hostel. Morgen pakken we onze tas weer in om Chiang Mai te verlaten.

• 06 Oktober 2011 - 08:51

Johan En Mariska:

Hallo mooi dat jullie je vermaken.
    Jammer dat het steeds regent, hopen dat het beter wordt.
    Maar waar blijft de foto met het ijs?
    Ik hoop dat hij lekker was.
    Nou hier is het nu echt herfst het waait heel hard en veel regen.
    Maar ja bij jullie is het lekker warm nog dat scheelt.
    Mooi dat jullie alles zo goed bij houden we vinden het heel interessant.

groetjes mariska en johan

• 06 Oktober 2011 - 08:54

Mama Jeanneke En Pap:

Geweldig wat een reisverslagen Annelieke, jullie hebben het wel naar je zin, is te lezen.
    Probeer elkaar niet kwijt te raken, nog veeeeel plezier, liefs ons

• 06 Oktober 2011 - 08:59

Papa Henk En Judith:

Wat een prachtige foto,s geweldig, een hartelijke groet

• 06 Oktober 2011 - 09:13

Annelieke Langbroek:

Hoi trouwe lezers! Wat zijn jullie snel!
    @ Mariska: Ik vermoed dat je het al gelezen hebt, voordat alle foto's waren ge-upload. Ze staan er echt bij!
    @ mama Jeanekke: Het bed is niet groot genoeg om elkaar kwijt te raken! ;)

Het weer is trouwens super, het regende alleen 's nachts of vroeg in de morgen. Maar tot nu toe zijn wij verder niet natgeregend tijdens alle trips of wandelingen die we hebben gemaakt. Wij vermoeden dat het weerstation in Nederland niet zoveel weet van het Thaiseklimaat, want ook vandaag hebben we een blauwe lucht!

Check the movies!!

x

• 06 Oktober 2011 - 16:42

Mama Carin:

Ja, jullie hebben het wel naar je zien zo te horen en te zien.
    Er worden ook weer aparte dingen gedaan zeg, dat doen je in Nederland niet zo snel.
    De foto's zijn weer een plezier om naar te kijken.
    Gelukkig dat het weer beter is dan dat ze hier voorspellen voor in Thailand.
    Geniet daar nog lekker, maar pas wel op hoor!
    Dikke kus mama.

• 07 Oktober 2011 - 06:01

Andre En Linda:

Heey

Leuk te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben!!!
    In elk geval beter weer dan hier 7 graden en scheit weer... Komt met bakken uit de lucht!!
    Geniet lekker!!! Wij lezen het wel weer....

Groeten uit de Dikke Daf

Andre en Linda!

• 07 Oktober 2011 - 13:13

Henk-heleen Buwalda:

Hallo Annelieke en Wouter,

Wat hebben jullie al weer veel beleefd.
    Erg stoer hoor die stunten boven het oerwoud!!!! Prachtige foto's Wat een leuk sportief stel zijn jullie. Nog vele mooie dagen toegewenst en ja, houdt elkaar goed in de gaten.
    Wij zijn naar het Afrika museum geweest, dus ook "Naar het buitenland"!!
    Het beste en de groetjes van Henk en Heleen Bu.