Ko Tao - Ko Samui - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu Ko Tao - Ko Samui - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu

Ko Tao - Ko Samui

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

19 Oktober 2011 | Thailand, Ko Samui

15 oktober
Vandaag gaan we verder met de bus naar het zuiden, namelijk richting Chumphon, Gister hadden we al bustickets geregeld, hier was geen busstation en je moest bellen voor een nummer en dat kon je in de zeven-eleven winkel omwisselen voor je bustickets. We wisten dan ook niet precies waar we moesten staan. Wel bij de Big C, een groot winkelcentrum. We kwamen er al vroeg aan en hebben eerst wat boodschapjes gekocht. Rond 10.30uur zou de bus ons op komen pikken, de thaise mensen zijn onwijs aardig en ze zouden het voor ons in de gaten houden. Op de bussen zelf staat alles in het thais, dus wij snappen er helemaal niets van. Met een vertraging van een half uurtje arriveerde de bus dan eindelijk. Rond 15.45uur kwamen we aan in Chumphon, we werden afgezet bij een bureau van het busbedrijf. Daar stond iemand die vroeg waar we naar toe wilden en wij vertelden deze man dat we graag naar het eiland Ko Tao wilden en of dit nu nog mogelijk was. Hij zei dat het nu niet meer kon, maar dat hij even zou bellen voor ons. Er arriveerde een vrouw met een auto en sprak goed engels. Ze vertelde dat zij kaartjes kon regelen voor ons voor morgen en nodigde ons uit om mee te komen naar haar office. De vrouw reed in een pick-up en onze tassen konden in de bak gelegd worden en zelf mochten we instappen. Er zat nog een jongetje in de auto die helemaal over zijn rooie ging omdat hij graag op de voorstoel wilde zitten en niet achterin. ( Wouter zat achterin en ik was voorin gaan zitten, ivm de ruimte achterin. ) Dit jongetje, geschat rond de 5 a 6 jaar, begon zijn moeder te slaan en te stompen en te schoppen en werd helemaal woest en begon te huilen en te mekkeren. Zo erg had ik het nog niet meegemaakt. Ze had vaders gebeld om te vertellen wat er aan de hand was, maar daar was deze jongeman ook niet helemaal van onder de indruk. Uiteindelijk is ze gaan rijden met die jongen rondom haar nek en in haar tiet knijpend, echt niet normaal. Aangekomen in haar office ging hij nog helemaal over zijn rooie. De vrouw wilde uitleggen wat de mogelijkheden waren kwa boten, maar wij konden het niet verstaan door de vele kabaal wat hij maakte. Ineens pakte die vrouw een liniaal, eerst dreigend en daarna begon ze die jongen te slaan. Wouter en ik keken elkaar al een paar keer aan van wat moeten we?! Uiteindelijk sleepte ze die jongen mee achter de deuren en verkoopt een aantal klappen, dit was voor ons de druppel. Dan doen we geen zaken! We hebben zonder iets te zeggen onze spullen gepakt en zijn naar buiten gelopen. Ik had gezien in de lonley planet dat er een informatiepunt moest zijn, hier wilde we even kijken. Bleek het deze office te zijn! Heel fijn natuurlijk. De vrouw was naar buiten gekomen met de informatie en uiteindelijk hebben we toch tickets gekocht. Morgen worden we om 06.00uur opgehaald bij ons guesthouse en dan worden we bij de boot afgezet, deze vaart om 07.00uur.
We hebben lekker een douche genomen en zijn lekker uiteten geweest. We duiken vroeg ons bed in, want de wekker staat op .. heel vroeg!..

16 oktober
De wekker liep al om 05.15uur af, we moesten namelijk om 06.00uur buiten klaar staan om richting de boot te worden gebracht. We werden opgehaald door een lange open bus, wat helemaal vol gepropt werd. Het duurde even voordat we eindelijk met de boot vertrokken, op tijd zijn kennen ze hier volgens ons niet. We gaan de zon tegemoed, heerlijk! Op de boot werden we al aangesproken over diverse verblijven, we hadden nog niets geboekt en één bungalow verblijf sprak ons wel aan. Ook konden we bij hen met korting duiken, wat wij graag wilde doen. Bij aankomst werden we met een auto naar een ander stuk van het eiland gebracht, een rustige omgeving. Waar we aankwamen was meer voor party-mensen, daar vallen wij niet helemaal onder.
We kwamen rond 11.00uur aan in ons bungalow, heerlijk bed, niet koud niet warm douche en schoon! We hebben een balkonnetje met schuinzeeaanzicht. We hebben gekozen om iets meer uit te geven aan ons verblijf op het eiland, zodat we lekker kunnen genieten en dicht bij de zee zitten. We verblijven voor 12 euro per nacht, wat eigenlijk nog heel goedkoop is. Ook al zit er geen boiler op de douche, het water is prima. Ook hebben we ons wasgoed weggebracht, 50 baht per kilo. We hadden 5,5kilo aan vuile en stinkende kledingstukken. Voor 6,50euro mochten ze voor ons wassen en strijken. Heerlijk om dit even niet zelf te hoeven doen!
We hebben eerst wat gegeten en de eerste paar foto’s mogen maken van een waanzinnig uitzicht over ons strandje, heerlijk! De zwemkleding is al vrij vlot aangetrokken en we hebben de snorkelspullen opgezocht, deze kunnen we eindelijk gebruiken want dat slepen we al al die tijd mee. Heerlijk water, rond de 22 graden. Rondom wat stenen kon je vissen zien zwemmen, maar niet veel hoor. Nadat we een douche hebben genomen zijn we gelopen naar de pier. Wat eigenlijk nog best wel een eindje lopen was. We hebben wat rondgesnuffeld en zijn weer terug gelopen om bij zonsondergang aan het water te eten. Het is heel normaal in Thailand om overal je schoenen uit te trekken voordat je ergens naar binnen stapt. We zitten in het restaurant wat bij ons eigen verblijf hoort en genieten van het eten en de zonsondergang. Als we klaar zijn en terug willen lopen, staan mijn slippers er niet meer. Enorm balen, want wie mij een beetje kent weet dat ik niet de makkelijkste voeten heb en ik echt niet overal op kan lopen. Mijn slippers ( soort birkenstock model ) hebben Nieuw Zeeland en Australië meegemaakt en ik hoopte Thailand hier ook op te kunnen afmaken. Helaas dachten andere mensen hier anders over, ze zullen vast heel jaloers zijn geweest. Aangezien het donker was konden we niet veel zien, nog geprobeerd met een zaklamp te zoeken maar zonder resultaat. Teleurgesteld mijn bed ingestapt, gelukkig is dit het eerst bed waarbij je de bodem of spiralen niet voelt.

Iemand had mij verteld dat Thaise mensen niet aan andermans spullen zullen komen, ook al ligt het open en bloot. Als je wordt bestolen is het een Europeaan geweest. Aangezien we op een eiland zitten met meer Europeanen dan Thaise, denk ik dat deze verklaring wel klopte.

17 oktober
Op dit eiland vind je meer dan 1000 duikscholen/duikclubs, in elk boek wat je openslaat over dit eiland staat: ‘populair duikeiland’. De 2de naam van dit eiland is: ‘schildpaddeneiland’. Om 8.30uur staan we al bij onze duikadres, we gaan vandaag 2 duiken maken. Onze maten worden opgenomen en onze tas wordt gereed gemaakt. We worden naar de pier gereden met nog andere mensen die bezig zijn met de opleiding en hiervoor bepaalde duiken moeten maken. Er staat een wrakduik op het programma. Wouter en ik hadden afgesproken dat we samen zouden gaan duiken. Het is een beetje raar gelopen allemaal, het bleek dat alleen zij een duikhorloge om kreeg, dus we moesten op haar vertrouwen. Als ik dit had geweten, weet ik niet of ik hier had willen duiken. Het zicht was zo’n 12 meter en het wrak konden we vanaf de bovenkant zien. De 2de duik was bij meer rotsen. Wij vonden het erg tegenvallen wat we te zien kregen; geen kleur, dood koraal, weinig speciale vissen en niet eens schildpadden!! Jammer, we hopen aan de andere kant van Thailand een duik te kunnen maken waar we wel meer terug zien van het leven onder water.
Bij terugkomst aan wal hebben we wat gegeten en daarna hebben we een scootertje gehuurd om het eiland te verkennen. De wegen zijn erg slecht en vol met zand. Veel hebben we dan ook niet gereden. We hebben wel gestopt om opzoek te gaan naar nieuwe slippers voor mij, maar wat ik had kun je hier niet vinden. Ik loop nu op de slippers van Wouter, deze had die gekregen van Mike en Loes, “Komen vast wel van pas” werd ons gezegd, bedankt hé!
Wouter heeft nog geprobeerd te snorkelen, maar we zagen vandaag helemaal niets. De stroming zal wel de verkeerde kant op hebben gestaan. Ook vandaag hebben we heerlijk gegeten, lekker thais. We hebben de wasgoed weer op kunnen halen en alles op kunnen rollen, anders past het niet in de tassen. In de avond hebben we heerlijk op onze balkon gezeten met wat kaarsjes, wat gelijk hielp tegen de mosquito’s. Voor ons doen lagen we vrij laat op bed, het was eigenlijk te warm om te gaan slapen.

We zouden in eerste instantie ook nog naar Ko Phanghan gaan, maar omdat we toch meerdere dingen nog willen zien van Thailand hebben we besloten om dit eiland over te slaan.

18 oktober
Vanmorgen hebben we ontbeten en om 09.00uur moesten we klaar staan om richting de pier te rijden, we vertrekken naar ons volgende eiland; Ko Samui.
Na 2,5uur lang op de catamaran te hebben gezeten komen we aan, het leek wel of de temperatuur hier nog hoger ligt dan op Ko Tao. We hadden ons niet heel goed voorbereid en hadden dan ook werkelijk geen idee welke kant we op wilden en waar we wilden verblijven. Aangezien ik, jaja, morgen jarig ben willen we wel wat leuks hebben. Er stonden minibusjes bij de pier die je voor een leuk bedrag naar je hotel/hostel zou brengen, maar dat is lastig als je niet weet waar je wilt verblijven. We zijn ingestapt zonder een verblijf te hebben. Na een lange rit waarbij anderen afgezet werden ( maar wat niets was wat wij zochten ) hebben we ons af laten zetten in het centrum. Na wat gekeken te hebben in de lonely planet hebben we gekozen voor; Chaweng garden beach resort. Aangezien we lopend de verkeerde kant op zijn gegaan, hebben we ons maar door een taxi laten brengen. Opzich waren we aardig in de buurt, maar omdat het eenrichtingswegen zijn, moest de taxi compleet omrijden. ( Want ons natuurlijk weer meer ging kosten! ) Afgezet werden we welkom geheten en werden de optie’s kwa accommodatie gegeven. De goedkoopste optie was 2200 baht, dit komt neer op 52 euro per nacht! Woohw! We wilden graag de kamer eerst zien voordat we hier mee akkoord gingen. Aangekomen in onze kamer, we werden gereden in een golfkarretje, werden we helemaal enthousiast! Wat een luxe is dit! Ook hebben we een zwembad en 25 meter verderop zit het strand. Wat ziet dit er luxe uit, dat mag ook wel eens! We hebben voor 2 nachten geboekt, we moeten nog even kijken wat we verder willen.
We hebben een tour voor morgen geboekt en hebben een stukje gelopen op het strand. Een drukke strand met allemaal thaise mensen die dingen aan je willen verkopen. We hebben onze zwemkleding aangetrokken en zijn het zwembad ingedoken. Even hadden we last van een donkere wolk, maar deze viel gelukkig niet boven ons. In de avond zijn we uiteten geweest bij een goedkoop thaise restaurant, de prijzen hier willen we ons nog even besparen.

We kunnen goed merken dat alles veel duurder is hier in het zuiden, het is dan ook wel een stuk toeristischer. Ook wordt je veel vaker aangesproken, terwijl wij het juist zo fijn vonden dat we met rust werden gelaten. Even rustig rondkijken zit er helaas niet meer in.

19 oktober
Vanmorgen wakker gekust met felicitaties!
Gisteravond had ik mijn cadeau al gekregen van Wouter. Eerst een mooie knuffelkaart met een verrassing voor een weekendje weg, waarheen en wanneer is nog onbekend. Daarnaast kreeg ik een mooie ketting met een steentje in het hangertje. Ook was er post meegenomen vanuit Nederland. Mariska was de eerste, die smste al om 00.15uur! Die zat vast in de zenuwen voor haar eigen verjaardag, maar ik was toch 5uurtjes eerder jarig dan haar!
We moesten al om 06.15uur opstaan en hadden om 06.30uur ons ontbijt. Wat een luxe, alles konden we pakken en er werden diverse dingen voor ons klaar gemaakt. We waren heel vroeg en dat was goed te merken, nog niet alles stond klaar. Bij de bestellingen van ons omelet werd vriendelijk verzocht om plaats te nemen en ze zouden het naar ons toe komen brengen. Om 07.30uur werden we opgehaald door een busje, bij binnenkomst hadden we al meteen door dat er nog een ander Nederlands koppel in het busje zat. Gelijk wat aanspraak en ervaringen uitgedeeld. Op de boot aangekomen konden we weer ontbijten, maar dat hebben we maar overgeslagen. We vaarden weg van de pier en in de verte zagen we al donkere wolken aankomen. Het waaide hard en de boot ging goed te keer, we moesten 1,5 uur varen naar Ang Thong Marine National Park. Toen we in de buurt kwamen van de eilandjes werd het ineens heel koud en daarna kwam het met bakken uit de lucht! Had ik dit besteld voor op mijn verjaardag? We moesten met een kajak naar een strandje en vanaf daar zouden we met de hele groep vertrekken voor een tochtje naar Mae Koh Island. Inmiddels zijn er al veel mensen afgehaakt, die zagen het tochtje al niet meer zitten. Wij zijn gekomen om te kajakken en zijn de kajak dan ook ingestapt. Veel regen en regen en daarnaast stiekem ook wel lol hebben hierdoor. Aangekomen op het strandje waar we op de rest moesten wachten zijn we met kleren en al het water ingesprongen. Het water was namelijk nog warmer dan dat je moest wachten in de koude regen. Met een groepje kajakten we achter elkaar aan langs verschillende rotsen. We hadden best wel last van golfen en er ging 1 kajak om, deze werd door de gids weer geholpen om de kajak in te komen. Bij aankomst op het andere eiland konden we naar boven lopen op hele stijlen trappen om uitzicht te krijgen op een meer. We verbleven hier 40 minuten en daarna konden we weer terug kajakken richting de boot. Op de boot kregen we een warme en pittige lunch met vers fruit. Gelukkig klaarde het al een beetje op. Ons 2de eiland konden we vandaag niet bezoeken omdat de golven te hoog waren en het er te gevaarlijk was geworden. We zijn richting een ander eilandje gevaren en vanaf hier konden we kajakken en snorkelen. Het probleem van het snorkelen was dat het water enorm troebel was en je hierdoor helemaal niets kon zien. We hebben gekozen om een lekker stukje te kajakken, de zon begon ook weer te schijnen en nu hadden we een heerlijk tochtje rondom diverse eilanden. Hierbij konden we zelfs onder rotsen door. De terugweg naar Ko Samui was een stuk aangenamer, ze kwamen nu ineens vragen of je zeeziektabletten wilde hebben…… dat hadden ze op de heenweg moeten doen! Ook kreeg ik een paar smsjes binnen, hartstikke leuk!
Bij terugkomst in ons paradijsje hebben we al het zout van ons afgespoeld en net toen ik klaar was onder de douche belde mama mij om te feliciteren. Voordat we uiteten konden gaan moesten we eerst nog boottickets regelen. We hebben nu een gecombineerd ticket gekocht, eerst met de boot naar Donsak en daarna kunnen we gelijk de bus pakken voor richting Khao Lak. We hebben een stuk duurder gegeten, maar vandaag mocht dat! We hebben gesmuld, complimenten voor de kok! We zijn ons bed ingerold en de wekker opnieuw gezet op 06.15uur.

• 21 Oktober 2011 - 11:49

Korina:

Hoi,

Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag Annelieke!!
    We wisten dat je ergens in oktober jarig was maar niet op de 19e,samen met mariska wat leuk....
    Leuk weer om te lezen wat jullie hebben meegemaakt,ook mooie foto's trouwens.
    Over een week zijn jullie alweer in nederland,jeetje wat gaat dat snel.
    Nou, geniet nog maar even van al dat moois.
    Tot gauw
    Groetjes vanuit zonnig wierden

• 22 Oktober 2011 - 09:14

Mama Carin:

Alweer een lang reisverslag, knap om dat allemaal voor elkaar te krijgen.
    Het was weer leuk om te lezen en weer mooie foto's hoor!
    Ja, water hebben jullie op verschillende manieren wel gezien.
    Hier alles goed. Geniet nog even, het is zo voorbij.
    Tot gauw! Kus xxxxx

• 23 Oktober 2011 - 21:35

Judith En Fam:

tjeeee wat een mooie foto's geniet erg nog even van groetjes ons

• 23 Oktober 2011 - 21:38

Mama Jeanneke En Jud:

Wat een geweldige foto*s, prachtig om te zien, nog een aantal dagen dan is het weer voorbij,
    zijn jullie erg bruin, dan mag je wel wegblijven, leuk he. Nog veel plezier, moeders

• 24 Oktober 2011 - 18:12

Marissa:

Hoi,

Annelieke nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Jullie hebben echt hele mooie foto's gemaakt! En de reisverslagen zijn erg leuk om te lezen!
    Nog veel plezier samen!

xxx
    Maris

• 24 Oktober 2011 - 19:06

Henk-heleen Buwalda:

Hallo Annelieke en Wouter,
    Wat waren dat weer mooie belevenissen met prachtig foto's.
    Geniet verder en een goede veilige en droge terugreis toegewenst.