Khoa Lak - Khoa Sok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu Khoa Lak - Khoa Sok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu

Khoa Lak - Khoa Sok

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

24 Oktober 2011 | Thailand, Bangkok

20 oktober
We waren al vroeg wakker en stonden al voor 06.00uur onder de douche, we hebben de spullen weer ingepakt en hebben lekker ontbeten. Met een busje werden we naar de ferry gereden en vanaf de ferry zijn we met een bus verder gebracht naar Khao Lak. Daar aangekomen zijn we opzoek gegaan naar een verblijfje wat we hebben gevonden in de lonely planet. Niemand te vinden bij de receptie, dus ik ben maar gaan kijken of ik iemand zag lopen. Er was genoeg ruimte en zelfs de prijs kregen we naar beneden. De hoogseizoenprijzen zijn al van toepassing, maar dat is het nog niet. Het scheelt ons 300 baht per nacht. We hebben Thais gegeten en zijn opzoek gegaan naar wat leuke tours. We willen graag National Park Khao Sok bezoeken om opzoek te gaan naar de Maleisische beer. Bij meerdere touroperators zijn we langs geweest en deze geven allemaal aan dat we die niet kunnen spotten. We kunnen een olifantentrekkening doen, iets wat wij absoluut niet willen doen. Ook willen we duiken bij de Silimonislands, helaas is dit nog gesloten en de eerste keer dat ze daar naar toe varen is 24 oktober. Eigenlijk willen wij daar niet op wachten, want dan zouden er een paar dagen verloren zijn. Dilemma dus….! We hebben een douche gepakt en zijn ons bed ingekropen.

21 oktober
We waren al vroeg op en gingen opzoek om ergens wat te ontbijten. Alles was gesloten en nergens konden we wat eten. Wel kwamen we nog andere tourdesks tegen en hier hebben we gevraagd wat voor optie’s er voor ons waren en anders wilden we graag weten hoelaat we de bus konden pakken om richting Krabi te vertrekken. We kregen een mooi aanbod te zien waarbij je toch Khoa Sok in kon, maar dan zonder een olifantentrekking. Dit was zelfs met een overnachting op een drijvende hut op het meer. Dit gaf ons meer kansen om andere dier soorten te spotten en te genieten van de natuur met een kajak. We hebben dit geboekt en daarnaast zagen we gelijk de optie om dan toch te gaan duiken op de 24ste bij de Silimonsislanden. Helemaal super dus! Nu hadden we echt wel trek gekregen en aangezien de Mac Donalds als eerst om 10.00uur open was, hebben we hier maar wat gegeten.
We hebben een scooter gehuurd om hier verder wat watervallen en stranden te bezoeken. We staan in onze bungalow om onze tas in te pakken, we zetten onze helmen op en het komt ineens vanuit het niets met bakken uit de hemel. We hebben even gewacht tot het droog was, maar uiteindelijk hebben we alles in de regen moeten bezoeken. Op het strand hebben we wat gegeten onder een open hutje, maar wel kijkend naar de regen. Geen pretje, maar we hebben wel lol gehad. In de avond zijn we opzoek gegaan naar souvenirs en daarna hebben we gegeten bij een wat duurdere tent. Niet veel bijzonders op de kaart, maar we hebben even wat anders gegeten dan thais. Namelijk een pizza hawai en een wienerschnitzel.
We hebben onze tassen weer in moeten pakken om 1 nachtje hier uit te checken, we kunnen de tassen hier achter laten.

22 oktober
We zouden om 08.30uur opgehaald worden en waren nog druk bezig toen er ineens iemand voor ons bungalow stond om te vragen of we zover waren. Ze stonden 20 minuten eerder dan gepland, dus een beetje overhaast zijn we vertrekken. We rijden eerst met de auto naar het National Park Khao Sok wat 2uurtjes rijden is vanaf hier. Onderweg pikken we onze gids op, Toto. Echt een onwijs vrolijke kerel van 31jaar! We wisten bij de eerste minuut al dat we veel van hem mochten verwachten. Hij was heel netjes, legde van alles uit en ook vragen stellen was geen probleem. Hij lachte in één stuk door, heerlijk om door iemand begeleid te worden die zijn vak zo leuk vind. Aangekomen bij het meer zijn we opgestapt op een longtailboot met een motor. Drie kwartier later werden we afgezet bij ons verblijf. Wat hebben we genoten onderweg, wat een waanzinnige uitzichten over het meer, heerlijk om hier te zijn! Aangezien dit weekend een speciale dag voor de princes is, gaan veel thaise mensen 3 dagen met vakantie. Er zaten erg veel thaise mensen bij ons verblijf.
We hebben geluncht en konden daarna ons hutje in om ons om te kleden. We beginnen gelijk met een jungle tocht richting de Coral cave, We worden afgezet met de longtailboot en liepen daarna 2km door een modderig gedeelte, het miezerde een beetje. Aan het einde stapten we over op een bamboevlot, deze bracht ons naar de overkant. We werden door een parkranger de grot in begeleid en konden hier stalagtieten en stalagmieten bekijken die de vorm van koraal hadden. ( Wij vonden het niet zo bijzonder, maar ik moest van Toto overal een foto van nemen! ) Via dezelfde route moesten we ook terug, alleen was het inmiddels al een stuk gladder geworden door de veel toeristen die er nu overheen hadden gelopen.
We hadden nu tijd voor ons zelf en hebben de kajak gepakt om dieren te spotten, na een endje kajakken kwamen we aapjes tegen! Wel gezegd een boom vol met jonkies.
Als avondeten werd precies hetzelfde geserveerd als in de middag, alleen hadden ze een andere currie gebruikt. Er bleef veel voedsel over, wat wij met z’n tweeën kregen werd ook geserveerd voor 4 personen. Jammer, want er wordt nu wel heel veel weggegooid.
Na het avondeten stond er nog een safaritocht op het programma, helaas hebben we maar 1 bijzondere vogel gespot; neushoornvogel. ( Dit schijnt niet eens een nachtdier te zijn. ) Jammer dat we niet meer gezien hebben, maar Toto had al vermeld dat hij de dieren niet persoonlijk kon bellen om te vragen of ze netjes op hun plaats willen gaan zitten. We hebben nog wat gedronken en chipjes gegeten voor ons hutje voordat we onze oogjes sluiten.

23 oktober
Al vroeg hoorden we de thaise mensen het water inspringen voor hun opfrisbeurt. Het water is daar zo helder dat zij hier zich in wassen en tandenpoetsen. Om 08.00uur werd het ontbijt geserveerd. Gisteravond mochten we al een keuze maken, maar het viel ons erg tegen. We hadden de rest van de ochtend voor ons zelf en we hebben opnieuw een kajak gepakt om ditmaal de andere kant op te kajakken. Na even zoeken hebben we weer wat aapjes gespot, hartstikke leuk om te zien. We hoopten meer te zien, maar het park is zo groot, ze zullen vast meer rust hebben verderop. Alle boten hebben hier een motor en die maken een enorm lawaai. Voor 11.00uur zijn we met de longtailboot terug gevaren naar de pier, hier stond iemand anders op ons te wachten om ons terug richting ons bungalow te brengen. Toto werd verrast, hij mocht weer terug om de rest van de dag met een ander echtpaar op te trekken die een ééndaagsetour hadden geboekt. Jammer, want we stoppen bij een aantal sightseeing terwijl we terug gaan rijden en hier kon hij van alles over vertellen. Onze eerste stop was bij een informatiepunt over Khoa Sok, hier hebben we even rondgekeken. Daarna bij een restaurant aan het meer om onze geweldige lunch te nuttigen. Verder zijn we gestopt bij een monkey cave, een waterval, een uitkijkpuntje over de bergen, en bij een olifantenfarm om andere mensen op te pikken. We waren weer bijtijds terug en hadden nog even tijd om een duik te nemen in het zwembad. Terwijl we op pad waren om iets te eten hebben we alvast ons busje geboekt voor dinsdag wat ons verder gaat brengen naar Krabi. We hebben lekker thais gegeten. Ik wilde overigens eens een thaise tomatensoep proberen, deze was niet eens verkeerd. Bij onze bungalow zat ook een restaurantje, hier hebben we nog even lekker wat gedronken. Wat een gezellige boel is dat als je 6 spanjaarden bij elkaar zet!

24 oktober
Vandaag staat er wat leuks op het programma, daar komen we wel om 06.00uur ons bed voor uit. We worden opgepikt met een songthaew en worden verder gebracht naar de boot. Hier worden we verwelkomd met een handdoek en een flesje water. We mogen plaats nemen en als eerst komt er een mededeling; “vandaag is het een bijzondere dag, want we hebben een nieuwe boot en we moeten alles nog even ontdekken. Normaal is het 2uurtjes varen naar de plaats van bestemming, maar we weten niet hoelang deze boot er over gaat doen.” Terwijl dit wordt gezegd worden er een paar knallen gelost om de boot te dopen. Terwijl we beginnen te varen mogen we ons ontbijt nuttigen. Na een uurtje varen horen we ineens een harde knal en zien we allemaal zwarte rook aan de achterkant, de motoren stonden direct uit en het personeel liep heen en weer. Waarschijnlijk is er een probleem met de koeling, want ze hadden de klep ook al constant open staan. Het probleem werd opgelost en we varen verder naar de plaats van bestemming, namelijk Silimonisland nummer 5 en 6. Hier stoppen we om onze eerste duik te nemen. Vanaf de boot kun je de bodem al zien liggen, we hadden nu al 12 meter zicht. We hebben onze spullen aangetrokken en zitten in een groepje van 6 personen, waaronder ook onze Thaise gids. Wouter en ik hadden het er al over gehad dat we eigenlijk alleen maar Europeanen zagen die hier een duikschool beheren en nu mochten we begeleid worden door een echte Thai. We zijn van de boot afgesprongen en keken snel naar beneden, dit gevoel was zoveel meer dan wat we hadden in Ko Tao. We hebben veel verschillende vissen gezien, scholen bij elkaar. Het koraal is niet zoals wij in Australië zagen, maar wij denken dat we dit ook nergens anders meer tegen zullen komen. Ook hadden we gehoopt op nog een aantal bijzondere dieren, maar deze mochten niet zwemmen waar wij aan het duiken waren. Wel hebben we een Mureen gespot, een lionfisch, papagaayenfisch, clownfisch, stingray, stonefisch en een bepaalde soort Alen.
Op de terugweg kwam er weer veel zwarte rook vrij en stonden de motoren weer stil, ook de tijd was nu compleet verkeerd ingeschat. We hebben er langer dan 3uur over gevaren. Overigens mogen we niet klagen vandaag, want we hebben de hele dag zon gehad, terwijl het met pijpenstelen de lucht uit was gekomen in Khoa Lak. We waren pas om 19.30uur terug in onze bungalow en hebben wat gegeten in het restaurant van Banana Bungalow. Hier werden we goed verwend, allemaal extra hapjes. We hebben onze tas weer ingepakt en zijn ons bedje ingerold.

• 25 Oktober 2011 - 14:20

De Elfjes:

wat mooi weer geniet nog even van jullie laatste daagjes daar
    groetjes ons

• 25 Oktober 2011 - 16:28

Korina En De Rest...:

Hoi vakantiegangers,

Leuk om jullie verhalen weer te lezen...
    Geniet er nog maar even van.....
    groet'n oet twente

• 25 Oktober 2011 - 19:00

Loes En Mike:

Ha A en W,

Na alle blogs bijgehouden te hebben kunnen wij niet anders concluderen dat Thailand een geweldig land is. Sterker nog ik ben helemaal om en het lijkt mij geweldig om naar Azië te gaan. Ik heb inmiddels een stuk of 4 reisgidsen besteld. Wij hopen dat ook de laatste dagen goed zullen bevallen en dat het weer aangenaam is. Voor thuis ligt de ijskrabber alvast weer klaar!

Veel plezier!

Groetjes
    Loes en Mick
    PS Wouter: Ik heb de reisgidsen per abuis af laten leveren in Wierden... Deze zullen na terugkomst wel een beetje binnen stromen denk ik:) hehehe!

• 25 Oktober 2011 - 19:40

Mama Carin:

Hallo daar!
    Je verslag weer gelezen en de foto's bekeken.
    Het is echt een mooi land.
    Nog even en dan hoop ik jullie weer veilig in Nederland te zien.
    Een goede reis en tot vrijdag!
    kusxxxxxxxx

• 26 Oktober 2011 - 17:44

Johan En Mariska:

hallo wat een mooie foto's (vooral die met wouter op de scooter met regenjas) en verhalen.
    wij zijn jaloers op het weer daar, het is hier koud.
    nou geniet nog even en tot snel xxx jes ons

• 28 Oktober 2011 - 07:18

Mama Jeanneke: