Broome - Kununurra - Reisverslag uit Broome, Australië van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu Broome - Kununurra - Reisverslag uit Broome, Australië van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu

Broome - Kununurra

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

12 September 2013 | Australië, Broome

2 september 2013 Broome – Fitzroy Crossing 91945 - 92343 km.
Vandaag mogen we eindelijk onze camper ophalen. We hebben een Apollo trailfinder 4x4 campertje gehuurd voor 13 dagen, tijdens de boeking hebben we aangegeven deze om 8.00uur op te halen. We checken uit bij de receptie van het hostel en nemen een taxi richting de Apollo verhuurder. Aangekomen worden we welkom geheten en mogen we plaats nemen op een bank. 3 Kwartier later zitten we nog steeds op deze bank, dan kan zitten erg lang duren. Inmiddels hebben we alvast wat papierwerk ingevuld en wordt er nogmaals gekeken naar de afgesproken verzekeringen en andere papierwerk om vervolgens te betalen. We mogen buiten de camper op krasjes aanwijzen en dit op papier zetten, ik moet zeggen dat het er eigenlijk heel netjes uit zag, weinig op te merken. Na wat uitleg over de camper gaan we eerst een parkpas halen en daarna door naar de supermarkt om boodschappen in te laden voor de komende weken. Even wennen het links rijden en zo nu en dan gaan de ruitenwissers aan, maar dan gaan we toch echt rijden. Via de Great Northern Hwy ( er is maar 1 weg ) rijden we naar Fitzroy Crossing. Onderweg komen we veel koeien tegen, zowel dood als levend. Verder zie je links niet veel anders dan rechts en zwaaien ( de 1 nog enthousiaster dan de ander ) we naar de tegemoetkomende vakantiegangers. De lokale bevolking doet hier niet aan mee hebben we inmiddels kunnen merken. Om en om rijden we een flink stuk. Als Wouter achter het stuur zit en er ineens een koe oversteekt kunnen we flink op de rem, jammer dat zo’n koe ook echt niet door heeft wat er gebeurt. Gelukkig schrikt de koe wel bij het toeteren van ons en rent hij de weg af, ik vraag me af wat er gebeurt was als de koe hier niet op had gereageerd. Wij gaan er beide vanuit dat we hem geraakt zullen hebben, want de weg afschieten is ook gevaarlijk daar.
Aangekomen op de camping, Fitzroy Crossing River Lodge, mogen we zelf onze plek uitzoeken. Een heel mooie camping, sanitair tot in de puntjes verzorgt en je mag gebruik maken van bbq’s, microwave, koelkast, tennisbanen en een heerlijk zwembad. Dat laatste hebben we dan ook zeker gedaan nadat we de camper heringericht hebben. Wij waren wel toe aan een frisse duik. Onderweg naar het zwembad zien we wat wallabies over een leegveld hobbelen. Het kooktoestel uitgeprobeerd en even wat makkelijks gegeten, worst met brood. De zonsondergang is hier al om 17.30uur. Aangezien we verder weinig meer konden doen, liggen de meeste mensen al vroeg op bed, net als ons.

3 september 2013 Fitzroy Crossing – Doon Doon 92343 - 92992 km.
Vroeg wakker, de zonsopgang begint al om 5.00uur. Vannacht een aantal keren wakker gelegen, geen straf als je de wallabies rond ziet hobbelen over het park. Na het ontbijt zijn we wezen kijken in het Geikie Gorge NP. We konden kiezen tussen wandelen of een rondvaart maken van een uur. We hebben gekozen om voor de rondvaart te gaan. Schitterende omgeving om te zien. Ieder jaar zijn hier overstromingen, vorig jaar stond het water 30 meter hoog. Tijdens de rondvaart hebben we veel water- en roofvogels gespot, krokodillen ( we hoorden op de radio dat er in Darwin een 6meter krokodil was gespot, dus eigenlijk waren deze van 2 meter te min.. ) kraanvogels en een watervaraan. De auto weer ingesprongen en op weg naar Halls Creek. We komen al vroeg aan in het plaatsje en eigenlijk was er niets bijzonders in de buurt te doen, we hebben besloten toch maar door te rijden tot Warmun. Dit plaatsje was zo klein en we moesten zoveel betalen voor de overnachting, dat we beter af zouden zijn op een 24uur stopplaats langs de kant van de weg. Volgens de informatie zouden we maar 30km verder hoeven te rijden. Deze 30km klopt niet helemaal, na 70km kwamen we nog niets tegen. ( Verkeerd rijden kon niet, er is echt maar 1 weg! ) Onderweg komen we diverse bosbranden tegen. Ook gaat de zon al onder en het dat maakt het rijden gevaarlijker. Niet zozeer het rijden of het passeren van auto’s, maar meer de dieren die op de weg staan en je ze echt niet ziet of te laat ziet. We minderen onze vaart en uiteindelijk komen we aan in Doon Doon, hier moest zowiezo een camping zijn volgens onze gegevens. Komen we aan bij de camping, blijkt deze gesloten te zijn wegens onderhoud. Fijn, en nu? Bij het tankstation wat er naast zat mochten we niet staan, dan maar even vragen wat we konden doen, aangezien het al donker was. Als we 10 minuten door zouden rijden, is er een 24uur stopplaats. Dan toch maar even doorrijden, met in ons achterhoofd dat het vast wel 15 minuten zou zijn. Pas een half uur later komen we dan eindelijk aan bij de 24uur stopplaats, waar we niet de enigste blijken te zijn. Onderweg hebben we de eerste overstekende kangoeroes gezien. In het donker koken was niet echt een optie, we hebben water opgezet en noodles gegeten. Gelukkig hadden we het toilet zo gevonden met onze zaklantaarn, ik vrees dat we het zonder zaklantaarn ook wel hadden gevonden als we op de geur af waren gekomen. Bij het openen van de bril komen de vliegen je al gedag zeggen. Hier in Australië rijden er veel road trains, vrachtwagens van 53,5meter lang. Deze rijden de hele nacht door en het is dan ook een leuk gezicht om deze steeds voorbij te zien komen met al zijn lampjes. Om 20.15uur gaan we ons bed maar in, er valt niet veel te beleven op zo’n stoppaats en we hebben veel last van steekvliegen en andere ongedierte.

4 september 2013 Doon Doon – Kununurra 92992 - 93008 km.
Al vroeg wakker en direct eruit gegaan. Aangezien we gister zo’n stuk meer hadden gereden dan onze planning hoefden we eigenlijk nog geen 100km meer te rijden naar Kununurra. Een mooie plaats ( het is de laatste grootste plaats voordat je echt begint op de Gibb River Road ) met een mooi meer en mooie omgeving. Al vroeg zijn we wezen wandelen in het Mirima NP. Hier zouden 2 uitkijkpunten zijn, wij hebben er meerdere gevonden. Via rotsen ( wij dachten echt dat dit de route was ) zijn we omhoog geklommen en hadden we uitzicht op nog meer rotsen. In de verte zagen we wel een trap omhoog en ik had ook verwacht daar uit te komen. Blijkt dat we van het pad af waren en dat we 4 meter verderop naar links hadden gemoeten ipv naar rechts. Ook hier omhoog gegaan en mooie foto’s kunnen maken. Ja, Wouter kon duidelijk merken dat zijn conditie niet meer was wat het voorheen wel was. Maar als je weet dat het hier om 9.00uur al boven de 30 graden is, dan is het ook gewoon erg warm om wat te ondernemen. Bij de winkel hebben we de laatste inkopen gedaan en geluncht aan het meer. We zijn nog even wezen kijken bij de Ivanhoe Crossing. Dit is een soort dam waar je met de auto doorheen kan rijden. Helaas was het water te hoog en was de weg afgesloten. De pools die we aan de overkant wilden zien, hebben we dan nu ook over moeten slaan. Wel even met de voetjes in het water gestaan, lekker afkoelen. Er waren een aantal lokale mensen aanwezig en ook zij bleven dicht bij de kant. Komt er een Australiër die met zijn hengel in zijn hand verder loopt en halverwege de dam gaat zitten op een paaltje. Hij steekt een sigaretje op en er komt nog wat drinken tevoorschijn. Daar schrok men toch wel heel erg van, aangezien er veel krokodillen blijken te zitten hier. Er is geroepen en gefloten, maar luisteren zat er niet in.

We hadden al een camping uitgekozen uit een foldertje wat veel weg had van de eerste camping. Bij aankomst hebben we eerst een wasmachine aangezet en zijn we lekker het zwembad ingedoken om af te koelen. Tegen 17.00uur hebben we gebruik gemaakt van de bbq area op de camping, erg handig. Er zit gelijk een picknick tafel bij en een kraan voor de afwas. Net voor het donkerste punt zijn we klaar en hebben we een douche genomen. De rest van de avond is besteed aan het dagboek, het uitstippelen van de route en lekker genieten van de vogeltjes boven ons.

• 12 September 2013 - 21:27

Christa Jansen:

Het ziet er daar wel mooi uit,en je hebt alle ruimte.wij wensen jullie nog een hele fijne vakantie.
    groet'n oet wiern bert en christa.