Mantaray Island & Barefoot Island - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu Mantaray Island & Barefoot Island - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu

Mantaray Island & Barefoot Island

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

13 Oktober 2014 | Fiji, Fiji Islands

6 Oktober Beachcomber Island – Mantaray Island

We hebben wel een wekker gezet, niet dat we denken dat we het nodig hebben, want vroeg wakker zijn we toch wel. We zitten al vroeg in het etensgedeelte zodat we als één van de eerste geholpen worden met onze omelet. We mogen onze tassen buiten zetten zodat deze opgehaald kunnen worden, zo niets voor ons!
Als de ferry in aantocht is, moeten we klaar zitten in de boot, zodat we snel kunnen overstappen. Onze tassen zijn al gelabeld op het eiland voor onze nieuwe bestemming; Mantaray Island. We hebben 2 leuke uurtjes gehad op de ferry, wat een uitzicht en wat veel eilandjes zijn er hier. We worden opgehaald door kleine vissersbootjes, en voordat we aan land gaan krijgen we heel warm welkom met een lied. We schrijven ons in en daarna krijgen we ons boomhutje te zien. Boomhutje…? Op foto’s hadden we gezien dat het boomhutjes waren op het strand. Maar vanaf ons uitzicht zien we allemaal bomen. Als ze deze om zouden kappen hadden we tenminste nog een leuk uitzicht. Het eiland is geheel anders dan de vorige, het zit meer verspreid omdat het eiland niet vlak is. We moeten stijl omhoog lopen om bij onze boomhut te komen en we hebben geen badkamer dit keer. Er is wel een toiletblok, maar alle behoeftes worden beneden opgevangen en het wordt niet doorgespoeld met water.

We starten direct met de lunch. We kunnen kiezen uit 13 verschillende lunchmenu’s. Na de lunch maken we een reservering voor morgen om te gaan duiken. We maken morgen 2 duiken! Heel erg benieuwd! We hadden ons opgegeven voor de kajaktour, maar omdat er niet meer mensen zich daar voor hadden aangemeld gaat de tour niet door. We pakken allebei onze eigen kajak en gaan het water op. We kunnen vanaf dit eiland alleen bij hoogwater kajakken en snorkelen, simpelweg omdat je bij laag water het koraal kan vernielen.

We douchen ons met koud water, er is geen warm water hier op het eiland. In het begin is het erg koud als je er onder stapt, maar al snel geeft het ook wel een aangename verfrissing zo. We drinken bij de bar en wachten tot er getrommeld wordt om te eten.

Ze hebben een standaardmenu voor iedereen. Je krijgt soep vooraf, daarna een voorgerecht, een hoofdmenu waarbij je kunt kiezen uit 4 opties en als afsluiter je dessert.
Geen idee wat we soms voorgeschoteld krijgen, maar het smaakt heerlijk!

We gaan na het eten terug richting ons hutje om daar wat te lezen. We liggen er vroeg in.

7 Oktober Mantaray Island

Scherpe timing vandaag. We zorgen dat alle spullen klaar liggen voor het duiken, we ontbijten in een buffetvorm en daarna melden we ons bij de duikschool. We vullen papierwerk in en krijgen onze spullen om te passen. We gaan gelijk de boot op en krijgen daar te horen wat de bedoeling is voor vandaag. We zijn nog met 2 andere meiden, maar we krijgen een privégids. Wouter had gisteren aangegeven dat hij graag haaien wilde zien tijdens het duiken. We gaan naar de duikspot; Tavuniko Point. Er wordt verteld wat we tegen kunnen komen, welke signalen zij hier gebruiken en daarna gaan we het water in. Ik had wel eerder vanaf een boot gedoken, maar daar mochten we altijd vanaf springen. Nu moesten we zitten en achterover rollen om het water in te komen, even wennen om dat voor een eerste keer te doen. Er is veel stroming onderwater en sommige plekken moesten we flink aanpoten. Ik had een onderwatercamera meegenomen van een collega, zodat we veel foto’s en filmpjes kunnen maken. We zien veel koraal en ook heel veel vissen, we duiken door een soort tunnel en aan de andere kant zien we ineens 3 grijze rifhaaien. Één daarvan blijkt geen zin in pottenkijkers vandaag en is er meteen vandoor. Maar de andere 2 zwemmen voor ons rond. Wouter was helemaal aan het genieten en we maken veel foto’s en filmpjes. Als we daar 10minuten naar gekeken hebben gaan we verder en komen we veel moois tegen. Wouter en ik hebben onze eigen duikcomputer en het is ook erg vreemd dat zij eigenlijk een 5meter stop willen doen op 8meter. Door te kijken op onze duikcomputer zijn we toch een stuk hoger gaan zitten. Daarna gaan we naar boven, waar de boot ons weer ophaalt.
Om even tijd te rekken tussen beide duiken mogen we nog een stukje snorkelen. Wat een verrassingen kom je weer tegen onderwater, zoveel kleuren die je niet allemaal kunt ontdekken op 18meter diepte. We mogen kiezen voor onze volgende duik of we veel koraal of veel vissen willen zien. We kiezen voor de vissen bij het duikstekje Barefoot Pinacles. Hier is niets van gelogen, wat een vissen, echt niet normaal gewoon! Zoveel scholen die voorbij kwamen zwemmen, zoveel verschillende soorten en zo-onwijsveel kleuren. Het is jammer dat we wat last hebben van bewolking en de stroming, helaas zie je de kleuren niet zo goed terug op foto’s. Maar soms moet je dingen met je eigen ogen zien om en dat vast houden in gedachten. Als we terug worden gebracht richting het eiland zien we ineens een grote manta zwemmen! Wauw! Er was gezegd dat ze al een aantal dagen niet meer gezien waren en ze daarom ook geen tours meer organiseren. We vragen of we het water in mogen met de snorkelspullen. Dit mocht! Maar helaas was dit een wilde manta en niet gewend aan mensen, we hebben hem ook niet meer gezien.
Na de 2 duiken is het gelijk lunchtijd, we lopen direct door naar de eetzaal en genieten hier van onze spaghetti. Het is erg normaal om 2x warm te eten hier.

We pakken een douche en nemen plaats bij de bar. We genieten van het uizicht hier, lezen wat en ik probeer mijn dagboek bij te houden.

Na het avondeten krijgen we een voorstelling te zien van de hele groep hier. Iedereen is verkleed, zingt, speelt een instrument of klapt in de handen. We krijgen verschillende dansen te zien en daarna worden ook wij aan het werk gezet om mee te doen met de slangendans. Echt heel leuk om te zien dat ook iedereen hier aan mee deed. Je wordt hier zovaak welkom geheten en bedankt dat we hier zijn en gekozen hebben om hier te verblijven, dat gevoel van welkom voel je niet altijd overal. Ook de zang is spectaculair! Meer stemmig en het klinkt ook echt goed! Zeker een eiland die we iedereen aan willen raden!

Morgen gaan we weer verder naar eiland nummer 3, erg benieuwd naar een nieuw eiland dat hier niet ver vandaan ligt.

8 Oktober Mantaray Island – Barefoot Island

Na een goed ontbijt pakken we de tassen in en moeten we uitchecken. De rest van de tijd proberen we nog wat te lezen en te gamen.
Eigenlijk ligt Barefoot Island naast Manta Ray Island en we zijn dan ook erg benieuwd hoe dat gaat. Beide resorts leggen tegelijk hun boot naast de ferry om iedereen in en uit te laten stappen. Als we op het bootje zitten blijkt dat we al direct overstappen naar het bootje van Barefoot Island, daarna moeten we wachten op de andere passagiers.
Als we aankomen bij het eiland hebben we geen ontvangstcomité. We checken in en moeten zelfs onze eigen tassen dragen naar onze safaritent! Het gevoel van welkom is geheel anders dan bij de andere eilanden. Het is gelijk lunchtijd, het blijkt dat je niet kunt kiezen en iedereen krijgt gewoon een bord met eten voor zich. Helaas een bord vol met visgerechten, toch ons best gedaan om wat binnen te krijgen. Als we vragen hoe het zit met het avondeten aan de gasten die bij ons aan tafel zitten, blijkt dit ook precies hetzelfde te gaan. Echt tevreden klinken ze eigenlijk niet. We wachten het allemaal maar af.
We zijn van plan nog wat duiken te maken deze vakantie en we raken in gesprek met een duikinstructeur Paul. Hij verteld ons wat over de duiken die we kunnen doen en we maken een afspraak voor een nachtduik vanavond. Wouter heeft dit nog niet eerder gedaan, maar ik wilde dit toch graag weer eens doen. Het is zo anders duiken dan op de dag zelf. Ook boeken we alvast voor morgenochtend 2 andere duiken, waarvan 1 duik naar de caves gaat.

De rest van de middag genieten we lekker van het zonnetje, het is heerlijk om zo te relaxen. Ik lees het 2de boek uit van de hongerspelen, eindelijk! Nu op naar deel 3!

Om 18.00uur moeten we ons melden voor de nachtduik.. ( Ik hoor jullie alweer denken, huh?! Maar om de 18.00uur gaat de zon onder en als het donker is kun je dus een nachtduik doen..) We krijgen te horen wat het plan is, aangezien het nogal waait. We pakken alle spullen en nemen dit mee naar de boot. We hoeven niet ver te varen, maar het is te ondiep om vanaf de kant te starten. Paul is echt een relaxte kerel! We kunnen veel om hem lachen! Hij legt kort uit hoe we alles gaan doen en dan gaan we te water. We hebben onze eigen zaklantaarn bij ons die we direct aan zetten. Het is donker onderwater! We zien alleen het licht van de zaklantaarns, als we er klaar voor zijn gaan we naar beneden. We zien vissen verscholen zitten in het koraal, ze slapen half. Koraal wat mooi oplicht en koraal wat nu ook mooi uitzet als je er op schijnt. We hebben een leuke duik gehad. Als we weer boven komen zegt Paul; “Wouter! Brrr… it’s cold in Fiji!” Haha, ja het is niet warm als je nat het water uit komt en er is geen zon die je opwarmt. We nemen een koude douche (brr…!) en melden ons daarna in het etensgedeelte. Ze hebben wat achter gehouden voor ons, de anderen zijn net klaar en gaan beginnen met een quiz over Fiji.

We gokken dat de vis in de aanbieding was, vis op zich gaat er wel in, maar als het niet voor je wordt opgewarmd smaakt het gewoon naar koude kip. Ook bestaat het avondeten uit soep, hoofdgerecht en het dessert. We kregen het nu alle 3 tegelijk voor ons. De soep werd nog wel netjes opgewarmd, maar de rest was koud. We eten omdat je simpelweg honger hebt en je echt iets binnen moeten krijgen.

We gaan weer bijtijds terug naar onze safaritent. Dit ziet er erg leuk uit, we hebben uitkijk op de oceaan en ons eigen sanitair in de buitenlucht! We gaan bijtijds slapen.

9 Oktober Barefoot Island

Het manta seizoen is om, maar gisterochtend hebben ze voor het eerst weer manta’s gezien voor het resort. Er is ons verteld dat ze rond 6.30uur gaan kijken en als er manta’s zijn trommelen ze iedereen wakker. Je mag dan zelf beslissen of je wel niet mee gaat met de tour. Ik hoor al boten wegvaren en daarna horen we veel getrommel en geschreeuw, Wouter moet ik zelfs wakker maken, die slaapt hier rustig door heen. We besluiten om er uit te gaan en mee te gaan, deze kans krijg je niet vaak en voor de prijs hoeven we het niet te laten.
We zitten met 17man totaal om te snorkelen met de manta’s. Door de snelle stroming droppen ze je met een boot voor de manta’s, zodat ze jou tegemoet zwemmen en daarna kun je weer instappen en het zelfde ritueel herhaalt zich een aantal keren. We springen in het water en we zien de eerste keer 4 manta’s! Wauw, wat een dieren. We merkten dat we te ver achter in de groep zaten om echt mooie foto’s te kunnen maken. We hebben beide nu een onderwatercamera en we hadden afgesproken dat de één filmt en de ander foto’s maakt. Als we dit de tweede keer doen zitten we helemaal voor de andere snorkelaars. We zien een manta op ons afkomen en als hij dichtbij is gaat hij onder ons door. Wat levert dat mooi beeldmateriaal op! Na 4x opnieuw het water ingesprongen te zijn, worden we terug gebracht naar de kant en is het tijd voor het ontbijt.

Het ontbijt wordt dan wel in buffetvorm gedaan, maar eigenlijk ligt er helemaal niets bijzonders! We eten wat pancakes en daarna pakken we de spullen voor onze 2 andere duiken. We duiken weer met Paul en deze heeft alle spullen al klaar staan in de boot voor ons. Mickeal, een Slowaak, gaat ook met ons mee. We gaan eerst richting de Caves of Babylon. Ik had niet verwacht dat ik dit leuk zo vinden. Je ziet niet veel vissen of koraal, maar het is heel apart om de lichtinvallen in het water te zien. Als we er uit komen zegt Paul direct: “Brrr…. It’s too cold in fiji!” We varen alvast richting onze tweede duikstek. Maar eerst een uurtje rusten. Paul klimt het dak op en roept Wouter ineens.. “Wouter, It’s too hot in Fiji!”. Het is ook nooit goed!

Onze tweede duikspot is Fantastic Wall, hier moet veel koraal en vis zitten. Onze kapitein vroeg wat we nog graag zouden willen zien onderwater en ik had gezegd dat ik nog geen schildpad tegen ben gekomen hier. Waarop ik natuurlijk te horen kreeg; “I’m Your captain, I bring you to the best Turtles spot!”. Dat zou fijn zijn dacht ik!

Als we aan het duiken zijn volg je inprincipe de gids. Maar er was afgesproken dat we rustig zouden duiken en dat er tijd genoeg was om langer te blijven hangen als je graag foto’s wilden nemen. We zien echt van alles onder water, heel veel koraal en heel veel soorten vis. Tot ik eens links van mij een schildpad zie! Ik zie iedereen wel rechtdoor gaan, maar dit was wel heel verleidelijk! Terwijl ik rustig filmpjes neem zie ik dat de rest van groep achter mij is gaan zitten. Wat blijven het toch onwijs mooie dieren om te zien!

Bij terugkomst is het alweer bijna lunchtijd. We nemen een douche om het zout van ons af te spoelen en daarna nemen we plaats om te lunchen.

We hadden gehoord dat je vanaf dit eiland 3 uitzichtpunten had, je moet wel even een stuk daar voor omhoog lopen, maar het zou zeker de moeite waard zijn. Helemaal nu we blauwe lucht hebben, vinden wij het zeker de moeite waard. Wat een prachtig uitzicht hebben we vanaf hier. Dat levert weer super mooie foto’s op!

We doen nog even rustig aan, nemen deel aan het avondeten en daarna lekker chillen bij onze safaritent.

• 14 Oktober 2014 - 10:42

Jody:

Fijn te leZen over de mooie plekken en t vele eten