Exmouth - Coral Bay - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu Exmouth - Coral Bay - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu

Exmouth - Coral Bay

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

23 September 2013 | Australië, Coral Bay

19 september 2013 Karijini – Exmouth 40870 - 41600km
De wekker stond op 6.15uur, ondanks de koude nacht hebben we wel goed geslapen. Het restaurant voor ons ontbijt is om 7.00uur open en wij stappen dan ook stipt op tijd binnen. Om 7.30uur stappen we de auto in en begint onze lange reis richting Exmouth. Het is nog rustig op de weg, hier en daar zien we alleen bevolking wat gaat werken. Onderweg komen we veel varanen en hagedissen tegen op de weg en naast de weg. Helaas zie ik de varanen die op het wegdek lopen pas op het moment als ze weg willen schieten, er is zowiezo 1 varaan minder in Australië. We stoppen bij een roadhouse om te tanken en te lunchen en daarna rijden we weer snel door. Om 15.00uur komen we aan in Exmouth en verzamelen we wat informatie over de omgeving. We besluiten om een camping op te zoeken aan de kustkant in het Nationaal Park, helaas blijkt hier alles vol te zitten en moeten we weer terug keren. Prompt staan er 2 Emu’s langs de weg, deze hadden we nog niet gezien in het wild. De camping in Exmouth zelf had wel plaats en we lopen direct terug naar het informatiecentrum een duik te regelen. Gelukkig was er nog plaats voor overmorgen! Bij de vraag wanneer onze laatste duik was zei Wouter dat dat 1,5jaar geleden was. In Australië is de regel dat als men langer dan een jaar niet gedoken heeft je een opfriscursus moet doen, dit betekende voor ons dat we niet mee konden. Wouter liep behoorlijk rood aan van woede, dit was juist wat we zou graag wilden doen. We boeken een snorkeltour op een glasboot, want we willen toch iets zien.
Bij de camper hadden we beide de balen in, dit was iets wat we zo graag wilden doen en we echt naar uit keken. We besloten zelf opzoek te gaan naar een duikcentrum en dan toch maar vertellen dat we dit jaar nog gedoken hadden. We lopen het centrum in en zien een duikschool wat al gesloten is, dan moeten we dit morgenochtend nog maar proberen. We lopen door naar de supermarkt en halen wat te eten voor vanavond, vers van de slager.

20 september 2013 Exmouth
Al vroeg in de ochtend lopen we terug naar het centrum om te kijken of het duikcentrum al open is, helaas blijkt deze nog dicht te zijn. De buren zijn wel al open en we vragen haar vanaf hoelaat het duikcentrum open is, pas over een half uur. Helaas was dit te laat voor ons aangezien we opgehaald werden voor onze snorkeltour. We worden opgehaald met een bus en voordat we de boot opstappen krijgen we nog te horen hoe Exmouth is ontstaan. Aan beide kanten van de boot kon je plaats nemen en in het midden van de boot zat er glas in de vloer waar we door heen konden kijken. De schipper van de boot, Alek, was een grappige kerel en kon blijven praten. We hebben een leerzame ochtend gehad. Het snorkelen viel helaas tegen, het waaide zo hard dat er niet tegen op te zwemmen was. De stroming in combinatie met de grote golven maakten het snorkelen onmogelijk. Terug bij onze camper lunchen we en daarna lopen we weer naar het centrum richting het duikcentrum. Daar kregen we te horen dat ze volgende week ergens pas gaan duiken, dit is voor ons niet haalbaar en ze verteld ons dat de andere duikschool waarschijnlijk wel zal gaan morgen. We lopen naar het andere duikcentrum, gelukkig gaan zij wel en er is nog plaats voor ons. We boeken de tour, 2 duiken en een keer snorkelen. De rest van de middag hebben we ruimte om de wasmachine weer eens aan te zetten en om een duik in het zwembad te nemen. Bij de camping zit een restaurant Pinokkio, hier hebben we heerlijk gegeten voordat de oogjes weer dicht gaan.

21 september 2013 Exmouth – Coral Bay 41600 - 41749km
We zijn al vroeg op, we worden namelijk om 7.15uur opgepikt bij onze camping voor de duiktour. Tenminste, dat dachten wij… Om 7.15uur zien we niets komen, om 7.30uur zien we niets komen. Zouden wij het dan verkeerd verstaan hebben en zou het dan pas 7.50uur zijn? Toen er om 8.00uur nog niets langs kwam om ons op te pikken hebben we besloten om bij de receptie een telefoonnummer te vragen en of ze konden bellen. Krijgen we te horen dat wij niet klaar stonden, terwijl wij er al om 7.00uur stonden. Blijkt dat ze ons op een andere camping hebben op staan wachten, tja..dan kun je lang wachten natuurlijk. Gelukkig waren ze nog niet vertrokken met de boot en we werden alsnog opgehaald. We moesten snel alle spullen passen en onze duikspullen in elkaar zetten om te checken of alles werkt naar behoren. De rest van de groep zat ons al op te wachten op de boot. We varen al snel weg en het water is vrij wild. Na 30minuten varen wordt er besloten niet verder te gaan naar de eilanden aangezien het niet veilig is om daar te duiken onder deze weersomstandigheden. Er wordt een duikplekje langs de kust gezocht, ook hier waait het te hard en zijn de golven te hoog voor het duiken. Wouter ziet bleek van de misselijkheid! Ik probeer dit te onderdrukken door een gesprek aan te gaan met een Duitse jongen naast mij. De duiktour wordt geannuleerd en we krijgen ons geld terug. Helaas, het zit ons niet mee. We snappen de overweging wel, veiligheid voor alles! Er zit nog een Nederlands koppel ( Esther en Thomas, Esther kan vanwege haar zwangerschap niet duiken en gaat mee om te snorkelen ) op de boot, ook zij balen natuurlijk behoorlijk en zij vertellen dat ze naar Coral Bay gaan en het daar opnieuw gaan proberen. Dit was ook ons plan, we zullen ze daar vast nog tegen komen dan. Eigenlijk hadden we de komende nacht al geboekt, maar aangezien we niet wisten wat we de rest van de dag moesten doen, besluiten we om uit te checken en direct al naar Coral Bay te rijden. Ik stond dan ook raar te kijken toen we bij de receptie de gehele nacht terug kregen, dat komt niet vaak voor denk ik. We rijden naar Coral Bay, dit was 2uurtjes rijden. We boeken ons in bij de receptie en krijgen het allerlaatste plaatsje wat er beschikbaar is op de camping. Als we naar buiten lopen komen we Esther en Thomas al tegen, we krijgen te horen dat zij zich net ingeschreven hebben bij het duikcentrum en dat ze nog 2 personen zoeken om de tour door te laten gaan voor morgen. Dat zijn wij! Op naar het duikcentrum! Aangekomen daar krijgen we te horen dat er nog maar 1 duiker mee kan, of we moeten gaan snorkelen. Ze hebben namelijk niet genoeg duikspullen. Keihard balen natuurlijk, we duiken samen of we duiken niet. Maar ik kan zien dat er nog maar 3 duikers aangemeld waren, toch wel vreemd dat een duikcentrum maar 4 duikers mee kan nemen op de boot. Het is niet anders, we leggen ons er bij neer en besluiten mee te gaan voor het snorkelen. We hadden gehoord dat je prima vanaf het strand kon snorkelen en dit wilde we ook nog even doen zo aan het einde van de middag. Ik vroeg een vrouw waar de beste snorkelspot zit, zodat we wisten waar we er in moesten. Als antwoord kregen we; ‘Spring er in en geniet, het is zeker de eerste keer dat jullie hier komen?’. We genieten volop, je stapt het water in en het vis zwemt echt werkelijk overal! Het koraal is wat minder, maar vissen kijken is ook erg leuk. We hebben zelfs een kleine soort octopus en een rog gezien. Waarschijnlijk heet het daarom Coral bay?! We gaan lekker uiteten en bij terugkomst lezen we beide nog in wat tijdschriften voordat we gaan slapen.

22 september 2013 Coral Bay
Toen ik vanmorgen wakker werd en naar buiten keek, zag het even helemaal donker in de lucht. Gelukkig zagen we in de verte ook dat het al wat opklaarden. Dit maal worden we niet opgehaald voor de tour, we verzamelen ons bij het duikcentrum. We laten weten dat we er zijn en er is iemand die daarna pakken en flippers gaat passen met je. Ondertussen komen Esther en Thomas ook binnen en natuurlijk vertellen we direct dat wij niet kunnen duiken. Ook zij vinden het maar een raar verhaal. Thomas is zo brutaal geweest om alsnog te vragen of er een optie is om 2 duikers mee te nemen en waarom deze mogelijkheid er niet is. Het meisje achter de balie vraagt om wie het gaat en Thomas laat weten dat wij graag samen willen duiken, maar dat er gister verteld was dat er te weinig spullen zijn. Oh, zegt het meisje, ik denk dat het wel kan. Ik kan vandaag niet duiken, jullie kunnen mijn spullen ook pakken, de rest is namelijk voor reparatie. Wowh! We laten snel alle pasjes zien en boeken de snorkeltour om naar de duiktour. Helemaal happy gaan wij aan boord, wat een geluk dat Thomas het alsnog vroeg! Het was een grotere boot dan gister en het ziet er veel luxer uit. We hoeven niet ver te varen voor we al in het water kunnen springen. We hebben een mooie duik gemaakt en veel gezien. Een haai, een schilpad van zeker 1,5 meter lengte, een rog, heel veel vissen en mooi koraal. Iets verderop leggen we weer aan, dit plekje staat er om bekend om manta’s te spotten. Iets wat bij Wouter ook heel hoog op zijn lijstje stond. Er zijn strikte regels en de bedoeling is dat we alleen gaan snorkelen aan de oppervlakte. Ook springen was niet toegestaan, dus we lieten ons langzaam zakken in het water. Je kijkt naar de bodem en we zien al gelijk een manta voorbij komen, wat een groot en interessant beest is dat. Dit hebben we 3x kunnen doen, deze beesten zwemmen trouwens nog hard ook. Er wordt een lopend buffet gemaakt voor de lunch en daarna maken we onze laatste duik. Hier zullen we reefsharks zien, ook dit stond nog op het lijstje van Wouter. Een mooie duik, veel en mooi koraal, heel veel haaien, meerdere schildpadden en wederom weer vissen gezien. Voor het eerst heb ik mijn eigen duikcomputer kunnen gebruiken, blij dat ik deze heb en hij werkte goed. Terug aan wal hebben we foto’s uitgewisseld met Esther en Thomas en daarna hebben wij een wandeling langs de bay op het strand gemaakt. We hadden namelijk gehoord dat er achterin een soort kraamverblijf was van zwartpunthaaien. Je kon in het water staan en als ze nieuwsgierig zijn komen ze dichterbij. De jonkies worden hier geboren en als ze sterk genoeg zijn vertrekken ze weer. Vanavond eten we een prutje van alles, we zullen de spullen op moeten maken nu de laatste dagen gaan tikken.

• 23 September 2013 - 17:04

Carin:

O o wat een belevenissen zeg!
    Is alles op het verlanglijstje van Wouter nu doorgestreept, of staat er nog veel meer op!
    Gelukkig dat je toch nog een duik hebben kunnen maken.
    Vandaag is jullie kaart aangekomen, bedankt!
    Geniet van de laatste dagen en een goede vlucht terug.
    xxxxxxxxxx mama

• 23 September 2013 - 20:50

Mama Jeanneke En De Rest,:

Oh kinders, wat een verhalen, watervallen vind ik ook geweldig, Annelieke je kunt wel boeken gaan schrijven zeker weten, dat je het lukt, ongeloofelijk wat een schrijftalent en jij, we hopen dat jullie het de laatste dagen nog gaaf hebben.
    Wat raar dat Wouter nu last heeft van prikbultjes, had hij eerder nooit.
    Lieve lui, goede vlucht en veilige thuiskomst, veel liefs mama en de rest.

• 23 September 2013 - 21:45

Erik En Korina:

Hoi,
    Wat een leuke verhalen weer.
    Super hoor dat duiken,het duurt even maar dan heb je ook wat.
    Nog bedankt namens Olaf voor de kaart!!
    Netjes dicht laten zitten tot zijn verjaardag!

Groetjes en tot gauw.

• 25 September 2013 - 19:40

Marjan:

Wat fijn dat het duiken uiteindelijk toch nog gelukt is.