Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu

Cairns

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

01 Oktober 2014 | Australië, Cairns

28 September Port Douglas – Palm Cove
148541km – 148597km = 56km

Gisteren was ons verteld dat er al om 6.00uur een bakkertje aan het einde van de weg open was en dat het heeeeeerlijk vers brood moet zijn! We staan dan ook om 7.00uur al op de stoep en we zijn niet de enigste aan wie het verteld is. Op de camping ontbijten we en maken de auto gereed om weer te vertrekken.

Er is een zondagsmarkt hier in Port Douglas waar we graag overheen willen wandelen. Eigenlijk hebben we niets nodig en ook voor souvenirs is het nog te vroeg om daar al mee rond te slepen. Het is al druk op de markt en het ziet er ook heel gezellig uit. Er wordt van alles verkocht; van fruit tot stenen en van kleding tot ijs. Als we alle kraampjes zijn langs gelopen kijken we nog even in de haven waar we alle boten uit zien varen voor vandaag.

We rijden richting Palm Cove, het is niet ver rijden en aangezien we al vroeg op pad zijn hebben we zowiezo tijd over om rustig aan te doen voordat we een camping op kunnen rijden. De route gaat verder langs de kust, schitterende uitzichten en baaien. Op een uitkijkpunt is het zo druk met auto’s, dan moet het wel mooi zijn.
Als we aankomen zien we net iemand zich zelf klaar maken om te parazeilen. Wat een hoogte om dat even vanaf hier te starten. Hij schijnt het graag te mogen doen want de aandacht en camera’s waren meer gericht op hem dan op het hele uitzicht.

We stoppen nog bij het strand Ellis Beach, hier is een surfclub bezig met lesgeven van kinderen van 4 tot 18 jaar. Allemaal hebben ze hetzelfde uniform aan en de groepjes zijn duidelijk verdeeld op leeftijden. Er worden spelletjes gedaan op het strand en in het water.
We drinken wat bij de strandtent, we nemen lekker de tijd en het is een prima plek om te zitten en te genieten van de mensen en van het zonnetje.

Palm Cove is deels overgenomen door de aziaten, wat een drukte en wat een resorts staan er hier. We vinden een camping wat pal aan de kust zit en vragen of ze hier nog plek voor ons hebben. Er is alleen nog een plaatsje zonder stroom, maar we mochten onze spullen dan opladen bij de campingkitchen. Om 11.30uur staan we al op onze plaats op Holiday Park Palm Cove en kunnen we de rest van de dag rustig aan doen.

Voor de lunch hadden we nog worsten over die we opwarmen op een bbq en we hadden nog stokbrood van vanmorgen over, jammie!

We lopen over de pier en daarna over de boulevard. We leggen een handdoekje neer in de schaduw op het strand. Je brandt zo snel weg hier, dat we het niet uit houden in de zon.
We drinken wat op een terrasje, Wouter geniet hier het meest van; mensen kijken!

Aan het einde van de middag lopen we nog een keer de pier op, Wouter vindt het jammer dat hij geen hengeltje heeft. Vroeger had hij een blauwe viskar achter zijn fiets hangen om uren te gaan vissen. Hij vindt het dan ook leuk om te kijken wat anderen vangen en waar ze mee vissen. Ik ben het na 10 minuten wel zat en loop terug naar de camping om mezelf te vermaken met andere dingen.

Als Wouter na 1,5uur nog niet terug is en de zon bijna ondergaat loop ik toch maar even richting de pier om hem op te zoeken. Hij komt me met een glimlach tegemoet lopen. Hij was in contact gekomen met een Australiër die aan het vissen was en hebben hele gesprekken gehad onder het genot van een biertje. Ook mocht Wouter vissen. Alleen dit bleek wel lastiger, want het molentje zit aan de andere kant waardoor je handcoördinatie niet meer klopt voor je gevoel. Helaas niets gevangen. Wel zagen we nog net dat er iemand een jonge haai aan de haak had geslagen, die zat wel heel erg verkeerd in het water hier. De meeste vissen worden gebruikt voor consumptie, maar gelukkig mocht de haai weer verder zwemmen.

Op de camping maken we gebruik van de bbq en maken hier speklappen en aardappels op klaar.
Om het eerste deel van onze reis af te sluiten drinken we wat op een terrasje, de tijd is omgevlogen. Morgen rijden we richting Cairns en zullen hier de auto in moeten leveren.

29 September Palm Cove - Cairns
148597km – 148640km = 43km

Als we wakker worden zien we vanuit de camper een mooie zonsopgang. Een hele rode gloed komt net boven het water naar boven. Langzaam hoor je her en der deuren openen en dichtslaan en hoor je mensen in de weer.

We maken een kop thee klaar en lopen naar de boulevard, even samen genieten van deze rust. Als we terug komen zullen we echt de tassen in moeten gaan pakken. Het hoeft niet netjes gelukkig en we stoppen al onze eigen spullen bij elkaar zodat we het makkelijker kunnen overhevelen. We checken de auto zorgvuldig op onze spullen, maken de binnenkant schoon en daarna rijden we de camping af.

Het begint ineens donkerder te worden en de eerste spetters vallen naar beneden, boffen dat we alles er net in hadden zitten. We rijden langs Trinity beach, maar doordat het regent valt er niet veel te zien. Strand zonder zon vind ik al snel niet meer gezellig, is dat zo vreemd of ben je dan gewoon verwend?
We rijden door en komen een bordje tegen wat ons leidt naar Cattana Wetlands. Dit is een groot gebied met een aantal grote plassen waar je veel vogels kunt spotten. We wachten even tot het wat droger is, trekken onze wandelschoenen aan en gaan eens kijken. We maken een rondje rond de grote plas, maar het begint inmiddels al weer te regenen. We schuilen bij een uitkijkhuisje tot het iets minder hard regent en lopen dan maar snel door naar de auto. Vanmorgen vroeg brandde ik haast weg in mijn topje en nu had ik het erg koud, dan pas merk je echt hoe sterk de zon al is.

We kunnen pas om 11.00uur inchecken in Cairns Holiday Park, hier hebben we een studio met ensuite geboekt. We kijken hier erg naar uit omdat we even lekker wat meer ruimte hebben en natuurlijk een eigen douche!
We rijden Cairns binnen en stoppen op de Esplanade, dit voelt echt als een thuiskomer voor ons beide. We kennen de weg en weten precies alles te vinden. Ik ben hier 4 jaar geleden begonnen in Australië en Wouter is hier ook al twee keer eerder geweest.

Om 11.10uur checken we in, optimaal gebruik maken van je tijd! De schoonmakers waren nog 10 minuten bezig en dan mochten we naar binnen. Wauw, dit valt niet tegen eigenlijk. Het lijkt niet heel groot, maar het sanitair zier er netjes uit en ook het bed is prima! Leuke veranda om op te zitten, ik ben er blij mee.

We zetten onze spullen in het studiootje en brengen daarna de auto weg naar de verhuurder. We besluiten terug te lopen, maar het blijkt toch wel iets verder te zijn dan we dachten. Als we terugkomen maken we een tas klaar om mee te nemen naar het centrum. We hadden al gemerkt dat we verder zaten dan dat we dachten. We hadden op google-maps gekeken en eigenlijk leek het wel mee te vallen. Het eerste gedeelte is niet zo’n hele spannende route. Wel lopen langs het ziekenhuis van Cairns waar ze ook druk bezig zijn met verbouwingen.

We lopen het centrum in opzoek naar een duikcentrum. Beide hebben we gedoken hiervoor vanaf Cairns en was goed bevallen. Helaas komen we er achter dat de schoolvakantie nog niet afgelopen is en dat alles al volgeboekt is voor morgen. Woensdag is geen optie, aangezien we donderdag al vroeg vliegen en je daarvoor 24uur niet kan duiken. We willen deze regel graag aanhouden voor onze eigen veiligheid. Wel zoeken we een internetcafé op, de camping bied ons gratis internet aan. Het is jammer dat het maar 50Mb of 3uur per dag is. Hier heb ik natuurlijk niets aan als ik jullie mooie foto’s wil laten zien. Na een uurtje staan de verslagen en foto’s er allemaal op. Dat geeft me toch een fijn gevoel, want schrijven is leuk… maar het laten lezen aan anderen maakt het leuker.

We zoeken een leuk restaurant uit om te eten, dat is niet heel moeilijk in Carins waar genoeg keus is. Wouter heeft lekker een combo van steak en rib en ik had spare-ribs. Hier kunnen ze die zo lekker klaar maken, ze vallen letterlijk van het bot af!

We besluiten een taxi terug te nemen, onze voeten doen zeer en in het donker wandelen vinden we ook niet zo fijn. Wandelend doen we er bijna 40 minuten over, de taxi redt het wel in 8 minuten.

We nemen lekker een douche, kijken wat tv en sluiten onze ogen.

30 September Cairns

We pakken onze tas in om een dagje door te brengen in het centrum. We pakken nu een andere route, kwa afstand maakt het niet uit, maar we lopen nu helemaal langs de esplanade. Dat ziet er leuker uit en je ziet het eind al vanaf 2km.

We halen wat te eten voor de lunch, boeken een tour naar Fritzroy Island voor morgen en we zoeken een schaduwplekje op bij de Lagoon. Nadat we onze lunch op hebben zoeken we verkoeling in het water, brr.. kouder dan verwacht! Na een half uur heb ik het wel weer gezien en we zoeken de zon op om op te drogen.

Het is eigenlijk een luie dag zo, maar ook wel weer eens fijn.

Voordat we naar huis gaan halen we spullen voor een kleine bbq. Nemen de taxi naar huis en maken gebruik van de bbq voor ons studiootje.

1 Oktober Cairns

We hebben voor het eerst een wekker gezet, we moeten ons om 8.15uur inchecken voor de boot. Na het ontbijt nemen we een taxi en checken we in. Het is erg druk met alle mensen die vandaag een boottocht op het programma hebben staan.

We varen naar Fritzroy Island, een klein eilandje in het Great Barrier reef. Het is 50minuten varen, het was geen vervelende tocht, maar we voelden ons toch een beetje beroerd. Bij aankomst maken we een plannetje voor vandaag. Je kunt er namelijk heel mooi wandelen, maar als ik de ronde uitreken, kom ik al snel op ruim 2uurtjes lopen uit. Om 12.30uur staat de glasboot op het programma en ons lunchpakket mogen we ophalen wanneer we trek hebben.

Het is 10.30uur als we beginnen met lopen. Een enorme steile tocht omhoog, je hoort ons klagen dat we nauwelijks hebben gewandeld, maar zo steil en zwaar hoefde van ons nou ook weer niet. Toch zetten we door! We lopen eerst naar de vuurtoren, doodmoe daar aangekomen valt het uitzicht een beetje tegen. Het is bewolkt en het water kleurt niet mooi op. Ook kun je naar het hoogste punt van het eiland lopen, we hebben even getwijfeld, want dan moest je nog verder klimmen, maar het was maar 750meter. ( Ik bekijk het maar positief. ) We starten toch met lopen en hebben echt pauzes nodig om op adem te komen. Wauw wat een uitzicht, helemaal de moeite waard geweest! We konden kiezen; of verder lopen of dezelfde route terug lopen. We besluiten om door te lopen, onder druk. Want we wisten dat het krap zou worden om de glasboot nog te halen.
Als we aankomen zien we iedereen al op de glasboot zitten en we voegen ons snel toe. We hadden ook geen minuut later moeten komen anders hadden we deze gemist. Er wordt wat verteld over het koraal en de vissen, maar ze konden vandaag niet op de plek komen waar ze normaal komen, dit ivm de stroming en het slechte zicht. Wel is de zon gaan schijnen ondertussen, waardoor we beter zicht in het water hebben gekregen.

Als we terug komen zijn we echt toe aan onze lunch, niet veel bijzonders; 2 broodjes, 2 flesjes drinken, een appeltje en een notenreep.

Als we de lunch op hebben wordt het tijd om het water op te zoeken. We snorkelen langs wat rotsen en komen toch aardig wat vissen en koraal tegen. Wat mij nog erg verbaasde, want ik zag veel snorkelaars het koraal vernielen. Erg jammer.

Ook proberen we standup-boarding. We zien dat dit veel gedaan wordt in Australië. Met een peddel sta je dan op een surfplank. We hebben het geprobeerd, het ging Wouter beter af dan bij mij.

En dan zit de dag er al weer bijna op. We kleden ons om en nemen nog een terrasje tot onze boot gereed is.

In Cairns gaan we lekker uiteten en bij terug komst in ons studiootje kunnen we de tassen weer inpakken. We kunnen veel achter laten wat we gebruikt hadden voor de 2 weken in de auto.

Het wordt een korte nacht, we worden om 4.00uur opgepikt door een taxi en zullen om 6.00uur vliegen naar Brisbane. Daar vliegen we om 11.30uur door naar Fiji, waar we rond 17.00uur aan zullen komen. Het tijdsverschil zal veranderen, maar ik durf nog niet te zeggen hoeveel.

Een nieuw avontuur staat weer voor ons klaar, ben zo benieuwd!

• 01 Oktober 2014 - 13:34

Mama Jeanneke:

Annelieke en Wouter, wat een prachtige foto""s, alleen valt me op, thuis, of in het buitenland zit Wouter altijd weer te eten, op de foto, wel belangrijk.
    Wens jullie nog een prachtige reis, de groeten mama

• 01 Oktober 2014 - 15:52

Carin Langbroek:

Ja, daar ben ik weer.
    Het is zo fijn om weer wat van jullie te horen! Het is zo leuk om de verslagen met een kopje thee te lezen. ( is nu koude thee geworden).
    Hier gaat alles z'n gangetje.
    Het weer is voor de tijd van het jaar best lekker. Dus met de kinderen nog lekker buiten spelen.
    Groetjes en een dikke kus van mij. Maak er nog gezellige dagen van.

• 01 Oktober 2014 - 21:25

Peter Langbroek:

Ik was laat thuis en vervolgens vanuit thuis nog monteurs begeleid.
    Gelukkig toch nog jullie verslag gelezen en de foto's bekeken.
    Ik geniet er iedere keer van en ben als ik eerlijk moet zijn een beetje jaloers!
    Ik hoop dat jullie nog een fijne tijd op de Fiji eilanden zullen krijgen.