Coral View Island - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu Coral View Island - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Annelieke Langbroek - WaarBenJij.nu

Coral View Island

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

13 Oktober 2014 | Fiji, Fiji Islands

10 Oktober Barefoot Island – Coral View Island

Het is vandaag een feestdag voor Fiji; Onafhankelijkheidsdag. Het moet een speciale dag worden met een ceremonie vooraf waarbij iedereen uitgenodigd is.
Als we bij ons ontbijtbuffet komen is het eten echt waardeloos. Geen pancakes, geen eieren. Je kan melk met musli pakken of geroosterd brood met jam. Liever geen van beide, maar dan toch maar brood met jam om iets binnen te krijgen. Na het ontbijt volgt de ceremonie, niet echt lekker voorbereid vonden wij, maar ze doen hun best. We horen de geschiedenis aan en krijgen verschillende sprekers te horen. Daarna begint het hijsen van de vlag. Ze zijn een tijdje bezig om het aan een touw te bevestigen en dan begint het zingen. Voor de oplettende onder ons die de foto’s bekijken, jullie hebben het goed gezien. Wat een domper!

Het is de bedoeling dat er zo weinig mogelijk wordt gewerkt en dat iedereen, ook het personeel, mee doet met verschillende spelletjes. Wij verlaten het eiland en doen niet mee. We kijken natuurlijk wel toe. Er wordt gestart met een kajakrace, touwtrekken, appelhappen, coconutrace… van alles! Aangezien de teams niet helemaal eerlijk verdeeld zijn, zochten ze nog extra mensen voor bij het touwtrekken. Wouter heeft toch nog even geholpen, maar eigenlijk was er al geen beginnen meer aan!

Als het tijd wordt om de ferry te pakken, krijgen we een afscheidslied van echt iedereen! Dat voelde dan wel even speciaal!

We zitten 2 uurtjes op de ferry voor we aankomen bij ons laatste eiland Coral View Island. We worden hartelijk ontvangen door de groep en we mogen eerst plaats nemen aan onze lunch! Dat ging er wel in na een slecht ontbijt van vanmorgen.

We kregen van Paul te horen dat we vanaf Coral View Island een sharkdive konden boeken en dit zeker niet over mochten slaan! We winnen wat informatie en eigenlijk boffen we, want ze doen dit alleen op zaterdag en op woensdag. Omdat Wouter dit echt heel graag wil, boeken we dit voor morgenochtend. Omdat we voor 12euro extra nog een 2de duik kunnen boeken, doen we dit ook. Daarnaast willen we graag naar The Blue Lagoon om te snorkelen en naar de Caves, ook hier kun je snorkelen. Helaas blijken ze naar de Caves te gaan als wij aan het duiken zijn, maar voor de middag kunnen we wel naar The Blue Lagoon.

Omdat we hier pas later op het eiland zijn aangekomen, kunnen we vandaag alleen maar rustig aan doen. We pakken nog even een kajak, maar daarna zitten we gezellig met anderen rond de tafel. Het avondeten voor deze speciale dag is: Sea Food! We kunnen kiezen uit vis, mosselen, octopus, vis en vis. Als echte vleesliefhebbers hebben we toch erg lekker gegeten. We proberen van alles uit hier in Fiji! Ze maken ook veel klaar in cocunotmilk, heel aparte smaak.

In de avond hebben we een gezellige groep bij elkaar, er wordt niets bijzonders gedaan wat wij toch nog wel verwacht hadden. Ineens begint het heel hard te waaien, het was echt windstil en daarom ook heel erg warm, en daarna komt er een stortbui naar beneden vallen! Voor het eerst echt regen in de vakantie!

11 Oktober Coral View Island

De bedden liggen helemaal niet comfortabel, dus we worden ons bed uitgetrokken! De zon schijnt weer en we zitten al ruim van te voren in de ontbijtzaal. We genieten van ons ontbijt terwijl het alweer begint te spetteren. Voor het duiken maakt dit niet zo heel veel uit, dus we maken ons klaar om ons voor te bereiden op de haaien! Ik ben best wel gespannen, terwijl Wouter er juist heel veel zin in heeft. We krijgen uitleg over hoe het plan. We dalen eigenlijk direct af naar 25 meter met behulp van een touw en daarna staat er een kist op de bodem waarin het voedsel gestopt zal worden. Er is een touw aanwezig waar wij ons aan vast kunnen houden zodat we zo min mogelijk bewegen. Er zijn 2 duikers die de haaien zullen voeren en 2 duikers die aan beide kanten van ons zouden zitten om de wacht te houden. Er is nog een ander koppel uit Australië die ook mee gaan, ook zij kijken er erg naar uit.

Zij hebben een GoPro als camera mee en hebben zelf een hele besturingsapparaat gemaakt om het makkelijk vast te houden tijdens het duiken. We spreken vooraf al af dat we de filmpjes en foto’s uit zullen wisselen. Als we het water inspringen en naar beneden kijken zien we eigenlijk al haaien ( whitetip en blacktip sharks ) onder ons zwemmen; SLIK! Ik probeer de zenuwen toch maar wat onder controle te houden, want anders ben ik zo door mijn lucht heen. We zullen niet langer dan 20minuten duiken, langer gaat niet op die diepte. We dalen helemaal af naar de 25meter en nemen plaats bij het touw terwijl we al verschillende haaien rond zien zwemmen. Ik voel me al een stuk meer op mijn gemak nu ik dit zo zie. Ze houden afstand en ik begin ook met filmen. Ik zie dat het andere stel niet filmt, wat ik niet snap. Later blijkt de camera niet aan wilde, vet balen voor hen! We zien Bull sharks, Greyreef sharks, Whitetip sharks, Blacktip sharks en Lemon sharks. Wauw, wat bijzonder om dit zo te zien. Wouter zie ik helemaal genieten! Ze worden gevoerd en wij zien hoe ze hier naar grijpen. Na 20minuten stijgen we weer langzaam op en worden we goed in de gaten gehouden door de anderen. Als we weer terug in de boot zitten kan ik pas weer lachen!

We varen terug naar het resort en de tanks worden vervangen. Ondertussen hebben we dan voldoende oppervlaktetijd gehad voordat we onze 2de duik gaan maken. Deze duik maken we bij duikspot The Pinacles. Dit zit vlak bij het resort. Een duik met stroming, veel vis en koraal. Bij terugkomst heeft opfrissen geen zin, aangezien we ook zouden snorkelen in The blue Lagoon. Het regent nog steeds wat, maar de zon probeert toch zo nu en dan wat van zich te laten zien. We genieten van de lunch, want van duiken kun je behoorlijk honger krijgen, en gaan daarna mee voor ons middaguitje. Dit moet het beste snorkelplekje zijn van Fiji. We krijgen brood mee om de vissen te voeren, dit doen we terwijl we ondertussen van elkaar filmpjes maken. Wat een vis om je heen die wat willen veroveren uit je hand. We zien veel vis, maar omdat er weinig zon is zien we niet veel kleuren opkomen. Wij vonden het niet heel bijzonder, maar wellicht komt het door het wat mindere weer van vandaag.

Na het opfrissen zitten we gezellig met meerdere rond de tafel. We eten vandaag LOVO food. Dat betekend dat het ondergronds is klaargemaakt. We krijgen de plaats te zien waar ze het avondmaaltijd hebben bereid en halen alle doeken en bananenbladeren eraf om mee te nemen voor de maaltijd. Het ruikt heerlijk! Varken, kip, aardappels en nog wat producten uit Fiji. We mogen ook al wat voor proeven. Over een half uurtje mogen we echt aanvallen!

Ik heb mijn bord vol liggen maar weet gewoon niet waar ik moet beginnen, het ziet er zo onwijs lekker uit! En die geur! We hebben echt super lekker gegeten!
We krijgen nog een dansshow te zien die we inmiddels al zovaak gezien hebben, dat we de pasjes ondertussen wel kunnen dromen. We zien zo duidelijk de verschillen. Hier draaien ze een liedje af, dat maakt de sfeer geheel anders. Ik heb liever dat ze zelf muziek maken en daarbij zingen, echt een familiesfeer creëert dat!

Na de show is iedereen ineens weg. We drinken nog wat, maar besluiten ons daarna ook maar terug te trekken. Het is warm om te slapen, maar we zijn zo moe dat we toch wel in slaap vallen.

12 Oktober Coral View Island – Nadi

Geen wekker nodig, al voor 6.00uur schijnt de zon al zo sterk dat je het te warm krijgt om te blijven liggen. Daarnaast ligt het bed voor geen meter, dus we klagen beide over rugpijn. We gaan er maar uit en ontbijten. Daarna pakken we de tassen weer in. Het lijkt alsof we steeds minder ruimte hebben in de tas, terwijl we toch steeds vaker spullen achterlaten. Nog een paar keer, de laatste week is ingegaan voor ons. Ik probeer er nog maar niet aan te denken, nog even lekker genieten hier! Hoe doen mensen dat als ze maar 2 of 3 weken gaan? Vanaf weer tellen zij dan weer af om naar huis te gaan? Kan goed merken dat we erg verwend zijn met onze lange vakantie’s.

We checken uit en zoeken een plekje op om de rest van de ochtend te wachten tot we de ferry op kunnen. Ineens krijgt Wouter de vraag of hij het leuk vindt om mee te gaan vissen. Er wordt ineens een visserstochtje gedaan en ze zijn bijtijds terug. Dat vindt hij wel leuk, ze vissen hier geheel anders. Ondertussen ben ik mijn dagboek weer aan het bijwerken, soms moet je daar ook de tijd even voor zoeken.

Na terugkomst kreeg ik een heel verhaal van Wouter te horen. Ze zijn eerst naar Blue Lagoon geweest om op het strand zelf krab te vangen, dit wordt als aas gebruikt. Bij de eerste visstek wilden de vissen niet bijten. Wel lagen ze tussen meerdere eilanden in, wat een mooi uitzicht gaf. Voordat ze naar het 2de visstek konden, moesten ze eerst opnieuw krab vangen. Wouter zijn vislijn kwam vast te zitten op de bodem, maar helaas trok de gids het lijn kapot. Blijkt dat de gids helemaal geen reserve spullen mee genomen had, dus was Wouter uitgevist. Als Wouter een lijntje krijgt van iemand anders, heeft hij ineens binnen 2minuten een vis aan de haak zitten. De vis nam Wouter mee en mocht hij afgeven in de keuken. Er is ons gevraagd of ze het in moesten pakken, maar aangezien wij het eiland zo moesten verlaten en we geen vis hoefden te hebben, mochten zij er lekker van smullen. Wouter was helemaal blij dat hij de enigste was die wat gevangen had.

Voor we de ferry op gaan bestellen we nog snel een bak patat. Het eten op de ferry is niet veel bijzonders en we wilden toch wel iets op de lege maag hebben voordat we 5uur lang de ferry op moeten. We hebben een schitterende zonnige terug weg. Het is druk op de ferry. Bij aankomst in de haven worden we met bussen weer terug gebracht naar onze hotels. We hebben nu 2 nachten in Smugglers Cove geboekt. Het is al donker als we aankomen. Pakken eerst een warme douche en daarna gaan we eten.

We moeten de nachten door brengen in een twijfelaar. Het bed is erg klein, maar lekker knus!

• 13 Oktober 2014 - 10:51

Jeanneke Elferink:

Geweldig wat een mooie fotos en filmpjes, jullie durven, nooit van mijn leven zou ik naar beneden gaan naar die haaien, never niet.
    Wat een belevenissen, dus nog 1 week dan is het weer afgelopen, de tijd gaat snel.
    Nog veel plezieren de groeten uit Luxemburg, mama

• 13 Oktober 2014 - 21:37

Peter Langbroek:

En weer een uitgebreid verslag en fraaie foto's.
    Wat beleven jullie veel en wat zal het een ervaring geweest zijn onderwater met de haaien.
    Gelukkig heb ik deze ervaring ook mogen meemaken in Egypte en kan ik dus de spanning begrijpen.
    Goede terug reis gewenst.

• 14 Oktober 2014 - 21:30

Carin Langbroek:

Hallo luitjes,
    Heb even de tijd moeten vinden om de verslagen te lezen en de foto's / filmpjes te bekijken.
    Je kan er wel een boek van maken Annelieke ( je beroep mis gelopen).
    Wat een belevenissen en dan zo vaak een reis onder water, heel spannend hoor!

Geniet van de laatste dagen en een goede reis wee terug.
    pss groetjes van de oma's

xxxmama

• 17 Oktober 2014 - 23:01

Judith Elferink:

Super mooie fotos geniet nog van de laatste dagen
    jullie genieten echt zo te zien ,
    groetjes Karim en Judith